Ostend Is Music
Hoe kwam deze actie tot stand? Wat was de rol van de gemeente, het voorziene budget en van wie kwam het initiatief? Je leest het hier.
In nasleep van de Oostendse Popraad lanceerde het stadsbestuur begin 2020 het gloednieuwe label ‘Ostend Is Music’. Het label werd opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 en moet uitgroeien tot een merknaam voor allerlei culturele activiteiten. Op die manier wil de stad de communicatie rond muziek stroomlijnen, bijdragen tot het creëren van een Oostendse scene, en de afstand tussen stad en artiesten verkleinen.
Een eerste opmerkelijke actie is de creatie van een Oostendse Spotify-playlist, met veel te ontdekken talent, maar evengoed Arno, The Van Jets en - jawel - Marvin Gaye. Elke Oostendse artiest mag muziek insturen via een digitaal formulier. Daarna beoordeelt een jury de opnamekwaliteit en de inhoud. Zo mogen de nummers geen kwetsende teksten bevatten. De oproep leidde in de eerste maanden al tot meer dan 40 inzendingen, en nieuwe nummers zijn nog altijd welkom. De voorstelling van de playlist gebeurde in februari 2020 tijdens de Nacht van de Musea en de Galerijen, gevolgd door fijne promotie-acties waarbij overal in Oostende QR-codes werden verspreid die linken naar de Spotify playlist. Daarnaast lanceerden UiTmagazine en de UiTPAS een ‘Ostend Is Music’ wedstrijd om een Spotify-abonnement te winnen. Vandaag telt de playlist al honderden volgers en beschikt de stad over een handige multi-inzetbare database van artiesten.
Maar ‘Ostend Is Music’ is meer: de dienst Jeugd onderzoekt - in overleg met de doelgroep - de piste van een polyvalente, multifunctionele ontmoetingsruimte met fuif- en concertzaal. Daarnaast experimenteren de diensten Cultuur en Jeugd met creatieve ruimtes, waaronder repetitieruimtes. Verder werkt de dienst Cultuur samen met CC De Grote Post om ruimte te creëren voor lokale initiatieven, onder meer via een budgetvriendelijk verhuurbeleid. Artiesten die optreden tijdens evenementen van de stad zullen vergoed worden. En tot slot zal de directie Vrije Tijd het aanbod aan infrastructuur in de gehele stad inventariseren en maximaal openstellen.
- Oostende, West-Vlaanderen (71405 inwoners)
- De stad staat aan het roer van de meeste acties. Het idee van een playlist werd door artiesten zelf gelanceerd.
- ‘Ostend is Music’ is opgenomen in het Meerjarenplan 2020-2025. Vanuit de dienst Cultuur, Jeugd en Integrale Veiligheid wordt er hiervoor een budget vrijgemaakt.
- Beleid, promotionele ondersteuning, speelkansen, repeteren en netwerk.
- Om ‘Ostend Is Music’ levendig te houden zijn er regelmatig nieuwe acties nodig.
- 2020
- Plaats
- Rol van stad
- Budget vanuit stad
- Deze actie zet in op
- Let op
- Publicatiejaar