VI.BE

Eksperiment - een festival voor jong lokaal talent

Inspiratie

3 categorieën

In navolging van de Popraad in 2018 en naar aanleiding van Lokale Helden 2019 zag in Sint-Niklaas een gloednieuw festival het levenslicht, georganiseerd voor en door jonge organisatoren. Eksperiment is een gedeelde organisatie van de stad, JC Den Eglantier, Wander en Cheesecake, met als doel nieuwe samenwerkingsverbanden tussen jonge organisatoren te stimuleren, een divers publiek samen te brengen en lokaal talent een podium te bieden. 

Het hele festival vindt plaats in JC Den Eglantier. Het publiek vindt dan ook (vaak voor het eerst) makkelijk de weg naar de jeugdinfrastructuur in de Apostelstraat. Dat de toegang gratis is, draagt bij tot de laagdrempeligheid. Daarnaast is er werkelijk voor ieder wat wils. Zo vind je hiphop in de grote zaal, rock in De Nest, een silent disco in de tuin, maar evengoed skating, eten en drinken, een pop-up vinyl store en murals door lokale artiesten. Eksperiment is één grote viering van lokaal talent: iets dat het festival al twee jaar op rij waarmaakt.

Daarnaast kan lokaal talent al in de namiddag terecht in Den Eglantier voor Eksperienced. Tijdens dit netwerkmoment kunnen beginnende artiesten al hun vragen afvuren op professionals uit verschillende domeinen van de muzieksector. Radiopresentatoren, muziekrecensenten, promotoren, boekingsagenten, en andere professionals beantwoorden vragen als 'hoe vind ik concerten?', 'hoe neem ik een plaat op?' of 'hoe organiseer ik een livestream?'. De pro’s komen in de mate van het mogelijke uit het Sint-Niklase of het Waasland.

Plaats
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen (77679 inwoners)
Rol van stad
De stad initieerde het idee dat eerder al leefde bij enkele jonge organisatoren. De stad faciliteerde en stimuleerde niet alleen, maar nam ook actief mee de rol van organisator op.
Budget vanuit stad
Ja, vanuit de middelen jeugdcultuur wordt 10.000 euro voorzien.
Deze actie zet in op
Speelkansen, netwerk, educatie en ondernemingszin bij jonge organisatoren.
Let op
De focus op opkomend (en dus minder bekend) talent impliceert uitdagingen op het vlak van publiekswerving. Met onbekende namen op de affiche is het aangewezen om de toegang gratis of goedkoop te maken. Financiële ondersteuning van de stad kan op dat vlak dus als een hefboom werken. Nog enkele tips: ga voor een diverse programma en een tot de verbeelding sprekende locatie, en zoek je publiek vooraf actief op.
Publicatiejaar
2020