VI.BE

Brugotta

Inspiratie

4 categorieën

In 2016 ontstond Brugotta, kort voor Bruges Got Talent, als het label voor alle activiteiten vanuit CC Brugge rond zowel pop- en rockmuziek als beeldende kunsten. Het project was gericht op de amateurkunstenaars die onvoldoende ondersteuning vonden bij het Brugse verenigingsleven en daardoor vaak door de mazen van het subsidienet glipten. De projecten van Brugotta willen lokaal talent beter ondersteunen met speelkansen en promotie.

Er vloeiden al verscheidene straffe projecten voort uit Brugotta en er begint zich een heuse Brugse muziekscene te ontpoppen. In plaats van louter ondersteunend te werken, kiest CC Brugge voor een proactieve rol, waarbij ze het heft in eigen handen nemen, concrete projecten uitwerken en speelkansen creëren. Een greep uit de projecten:

  • Brugotta Club: een avond gecureerd door een band gelinkt aan Brugge. Onder andere Violent Husbands, BEUK, Grafgravers, Familie Neels, Lemon en Red Zebra zorgden al voor een originele programmatie. 

  • Nothin’ But: een reeks genre-caféconcerten die gelinkt is aan optredens in de Stadsschouwburg. De voorbije edities hadden blues (Nothin’ but The Blues) en new wave en aanverwanten (Nothin’ but The Dark) als thema.

  • Brugotta Showcase waarbij lokale artiesten mogen optreden tijdens de jaarlijkse Cultuurmarkt 

  • WAcKo-Festival: een gratis openluchtfestival tijdens het Brugotta-Festival met een heel simpele formule: twee avonden op de Burg met drie Brugse bands op de affiche.

  • Soundtrack: een filmvertoning waarbij een Brugse band of artiest de soundtrack live in een nieuw kleedje steekt.

  • Brugotta Café: een nieuw project, specifiek gericht op de allereerste podiumervaring van een jonge doelgroep. Door het groeien van de overige projecten werden de echt startende artiesten steeds minder bereikt. Met Brugotta Café willen ze hier een antwoord op bieden.

Plaats
Brugge, West-Vlaanderen (118241 inwoners)
Rol van stad
Initiator en organisator.
Budget vanuit stad
De projectbudgetten voor onderstaande initiatieven liggen vast voor de periode 2020-2025.
Deze actie zet in op
Beleid, speelkansen, netwerk en promotionele ondersteuning (Brugotta awards).
Let op
Steeds meer partners zetten in op lokaal talent, wat ze bij CC Brugge alleen maar kunnen toejuichen. De uitdaging is om de projecten uniek te houden en een meerwaarde te bieden voor zowel de muzikanten als het publiek.
Publicatiejaar
2020