VI.BE

VI.BE ongehoord: Jana Tricot selecteert BRYN

In onze VI.BE vijver speuren gerenommeerde festivalprogrammatoren een zomer lang naar ongehoorde klanken .

12.08.20

Features

Deze week stelt Jana Tricot nieuw talent voor. Jana is programmator bij OLT Rivierenhof en Arenbergschouwburg, waar ze sinds eind 2019 ook instaat voor de OLT Club. Daarnaast zet ze sinds vorige zomer mee haar schouders onder het Antwerpse POC* Pride. ‘Teenage Dreams’ van de Brusselse artiest BRYN móét je volgens haar gehoord hebben.

Waarom kies je voor BRYN?
Jana: “BRYN is een jonge zwarte queer popartiest die zijn weg nog aan het zoeken is in het muzikaal landschap, maar van wie de muziek zo toegankelijk is, dat hij naar mijn mening veel mensen gaat kunnen bekoren. Ik werd getriggerd door zijn androgyne looks en door zijn leuke sociale media posts die veel weerklank vinden bij zijn peers. Het feit dat hij als asielzoeker aankwam in België en een tijdje in een asielcentrum moest verblijven, heeft hem duidelijk artistiek gevormd. Hij is bovendien ook model en BLM activist. Normaal gezien zou hij samen met Martha Da’ro op het Queer Art Festival spelen, maar ik denk dat hij overal zou passen waar het publiek open minded is. Zeer benieuwd hoe hij zich in de toekomst gaat ontwikkelen.”

Wat is het meest interessante aan jouw job als programmator?
Jana: “Als programmator voor een culturele stadsdienst is het mijn taak om muziek voor iedereen te programmeren. Dat zorgt ervoor dat ik zeer breed kan gaan en dat ik steeds moet weten wat mijn stad nodig heeft om tot een gezond cultureel landschap te komen. Het is heel fijn om zo inhoud te koppelen aan een line-up.”

Wat komt er kijken bij het samenstellen van die line-ups?
Jana: “Ik probeer de maatschappelijke tendensen te volgen, een goed genderevenwicht te vinden bij de artiesten die ik programmeer en in een stedelijke context is het ook zaak om een zo divers mogelijke line-up samen te stellen.”

Hoe bereik je het publiek voor de acts die je boekt?
Jana: “Een heel gerichte publiekswerking naar specifieke doelgroepen, het samenwerken met boeiende curatoren die weten wat muzikaal leeft bij bepaalde doelgroepen en het inschakelen van intermediairen die mee communiceren.”

jana tricot

jana tricot

Naar welke line-ups van collega-programmatoren kijk je jaarlijks reikhalzend uit?
Jana: “Couleur Café, omdat het mijn favoriete stadsfestival is en ik daar al mijn favorieten aan het werk heb gezien. En Reggae Geel omdat het in België nog altijd het grootste reggaefestival is en de organisatie erin slaagt om de grootste artiesten in het genre te strikken. Verder zou ik ook graag eens naar het Oegandese Nyege Nyege festival trekken om de Oost-Afrikaanse underground muziek beter te leren kennen.”

Bij welke gerenommeerde artiest was jij er destijds vroeg bij? What’s the story?
Jana: “Mijn ouders waren actief in veel solidariteitsbewegingen. Daardoor woonde ik als kind veel sociaal geëngageerde evenementen bij waar artiesten speelden die later groot werden. Denk aan Zap Mama met de geweldige Marie Daulne, maar ook aan ongeveer iedereen van Buena Vista Social Club.”

Wat is de laatste liveshow die je voor het ingaan van de lockdown bijwoonde?
Jana: “Mom explores met Black Mamba en Yung Nnelg. Zeven dagen voor de opening van ons nieuw concept OLT CLUB hebben we de deuren definitief moeten sluiten.”

Daarstraks kon je ‘Teenage Dreams’ op Studio Brussel horen en vanaf nu ook via hun #ikluisterbelgisch-stream. Kirsten en Rik belden met Jana over haar VI.BE ongehoord keuze. Herbeluister het fragment.

VI.BE ongehoord: Overzicht

Een zomer lang exposure & feedback via VI.BE platform