VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Advies

3 categorieën

Samenwerken met een geluidstechnieker

Er wordt weleens gezegd dat goed geluid een optreden kan maken of kraken. Of je nu je eigen vaste geluidstechnieker hebt of samenwerkt met de technieker van de zaal, de persoon achter de knoppen kan je show naar een hoger niveau tillen.

Laatst bewerkt op 13.08.25

© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

De belangrijkste taak van een live geluidstechnieker is om een goed gebalanceerde mix te creëren die het publiek kan horen en die binnen de geluidsnormen valt. Dit noemen we de ‘Front of House’ (FOH) mix. De FOH-engineer vind je bij het mengpaneel midden in het publiek. Als er geen aparte monitor engineer is, zorgt deze technicus ook voor de mix die de artiesten op het podium horen via speakers op het podium of in-ears. Beide rollen zijn dus essentieel voor geweldig live geluid, en in clubs of kleinere zalen worden ze vaak uitgevoerd door eenzelfde technieker.

Je eigen geluidstechnieker: een extra bandlid!

Er zijn verschillende redenen om in zee te gaan met een vaste geluidstechnieker, maar misschien is continuïteit wel de belangrijkste. Met je eigen engineer klinkt je liveset altijd zoals jij dat wilt, en dat zorgt voor een soepele workflow en routine, van opbouwen tot soundcheck en showtime.

Dat je technieker een goed paar oren heeft en technisch onderlegd is, zijn natuurlijk de meest voor de hand liggende vereisten, maar het is ook belangrijk dat je bespreekt hoe betrokken je technicus wil zijn bij de band. Een goede geluidstechnieker kent je sound en nummers door en door en is liefst elke show aanwezig. 

Daarnaast kan een ervaren geluidstechnieker ook creatief meedenken over je liveset. Die kan de juiste effecten kiezen, de opbouw van je set volgen en zorgen dat het geluid meegroeit. Vaak experimenteren techniekers daar ook mee tijdens PA-repetities.

De persoonlijkheid van je engineer is ook niet te onderschatten; je zal er stressvolle situaties en lange avonden en busritten mee doorbrengen, dus je komt maar beter goed overeen! 

Vergeet vooral niet dat de grootste verantwoordelijkheid voor goed geluid bij de band zelf ligt. Een geluidstechnieker kan alleen maar aan de slag met het geluid dat jullie maken. Als je als band goed klinkt, is het vaak al genoeg om de fader omhoog te duwen om geweldig te klinken. Hoe meer dingen de engineer moet corrigeren, hoe minder tijd er overblijft voor creatief en dynamisch mixen. Als je nog zoekt naar je eigen geluid en volop sleutelt aan je set, dan is een vaste geluidstechnieker misschien nog niet aan de orde. 

Klinkt een vaste geluidstechnieker als muziek in je oren? Vergeet dan zeker het kostenplaatje niet! Misschien begint de droom wel bij de vraag of je zo’n extra teamlid wel kan betalen. Weet dat techniekers vaak (student-) zelfstandigen zijn en niet met de AKV werken. Een technieker kost je dan ook gemakkelijk 150 euro per show. Wanneer ze eigen materiaal zoals een mengtafel meebrengen, kunnen ze daar nog een extra huurprijs voor aanrekenen. 

In een ideale wereld is een geluidstechnieker iemand die meegroeit met je muzikaal project. Check zeker bij de opleidingen of er geen studenten zijn die op zoek zijn naar ervaring. Zo kan je in een beginfase nog extra besparen. 

Heb je niet de luxe van een vaste geluidstechnicus, dan is een technische fiche belangrijker dan ooit. Zorg ervoor dat je rider zo duidelijk mogelijk is, wees niet bang om de in-house technieker aan te spreken over je wensen qua geluid.

Heb je feedback op dit artikel? We horen het graag!

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.