VI.BE

Mentaal welzijn

Angst, stress en depressie zijn reële problemen in de muzieksector. Wat kan je eraan doen? We laten mental coach Eline Van Audenaerde aan het woord.

Eline Van Audenaerde

16.07.20

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Muziek zou ons blij moeten maken en kan een positief, helend effect op ons lichaam en onze geest hebben. Dat is echter niet altijd het geval. Uit onderzoek blijkt dat 73% van de artiesten ooit heeft geworsteld met negatieve emoties bij het maken van muziek (zie the73percent.com). 

De druk om relevant te blijven en de druk op relaties, stress, financiële onzekerheid, gebrek aan toegang tot een kwalitatieve ziekteverzekering en zorg op maat, een grillige levensstijl, onvoldoende slaap, maar ook de aanwezigheid van verdovende middelen blijken een nefast gevolg te hebben op het mentaal welzijn. Daarom willen we met dit artikel ook aandacht hebben voor de mentale kant van het artiest zijn.

Een beperkend verhaal dat nog veel te vaak wordt verteld is dat de muziek wel voor zich zal spreken. In de realiteit is het niet zo dat je een stukje muziek maakt, het doorstuurt naar iemand, een keer optreedt of online gooit en klaar. Trap niet in de valkuil van instant gratification. Dingen hebben tijd nodig om te groeien en vorm te krijgen. Dat is deel van het creatieproces en van je ontwikkeling als mens. 

Veel te veel artiesten beginnen eraan zonder concreet plan en met de illusie dat ze het wel zullen maken. Ze laten het na om consequent actie te ondernemen want ze denken dat de muziek voor zich spreekt. En wie zal er voor jou spreken? Focus niet enkel op het muziek maken, maar ook op het artiest zijn zelf, in al haar facetten. Muzikant of dj zijn, er komt echt wel wat bij kijken, zeker als je succesvol wilt zijn. En dat succes komt niet zomaar van de ene nacht op de andere. Het vraagt oefening, geduld, inzet en heel wat doorzettingsvermogen.

Een beetje bewustzijn en ondernemingszin geven je alvast een stevige basis om op terug te vallen. Niemand zal even veel om je muziek geven als jij. Dus, weet wat je wil en vooral waarom je dat wil. Welke waarden moeten je doelen ondersteunen? Welke basisbehoefte vul je hiermee in? Met wie wil je samenwerken en hoe kies je de juiste mensen? 

Bewustzijn is één ding, maar daarnaast willen we toch ook volgende tips meegeven:

  • Meditatie. Start je dag op een vredevolle manier met meditatie. Dit hoeft niet meer dan 10 à 20 minuten in beslag te nemen. Desnoods sta je elke dag 10 minuten vroeger op of plan je een meditatiemoment in later op de dag. Focus op je ademhaling. Dit wekt een relaxatierespons zodat je de energie in je lichaam kan voelen veranderen. Als je consequent mediteert, krijg je gaandeweg meer grond onder je voeten.
  • Schrijf het neer. Als muzikant of dj ben je soms veel onderweg. Probeer die tijd te gebruiken om je gevoelens en gedachten neer te schrijven. Als het uit je hoofd is, hoef je er niet meer aan te denken. Ook door de motorische handeling van het schrijven vertraag je je mentale mallemolen, en ben je eigenlijk al aan het verwerken. Bovendien leer je jezelf op deze manier beter kennen en word je alerter.
  • Beweging. Is yoga niet meteen je ding, zoek dan korte oefeningen die je zowel thuis als on the road kunt doen. Natuurlijk zijn wandelen, joggen en fietsen ook heilzaam. Een gezonde geest in een gezond lichaam, weet je wel. 
  • Praten. Iedereen heeft nood aan verbinding. Praten met vrienden en familie is een begin, maar volstaat niet want die zijn emotioneel te nauw bij jou betrokken. Een derde, neutrale persoon zoals een coach of psycholoog kan je helpen om je perspectief te veranderen, waardoor ook je emoties van koers wijzigen.
  • Pauzes nemen. Het is belangrijk om je ogen en oren genoeg rust te gunnen. Anders loop je creatief vast. Sta jezelf dus toe om een paar dagen of weken bewust weg te stappen van je muziek en totaal iets anders te gaan doen. 
  • Blijf connecties aangaan. Netwerken wil niet zeggen dat je jezelf moet verkopen, maar je weet nooit uit welke ontmoeting een volgende samenwerking kan ontstaan. Connecties leggen met mensen in sleutelposities puur omwille van die posities heeft geen zin en is fake. Er is een emotionele band nodig vooraleer authentieke samenwerkingen kunnen ontstaan. Dit vraagt tijd en moeite, net zoals het opbouwen van een oprechte vriendschap.
  • Zoek hulp. De Druglijn, Tele-Onthaal of Centra voor geestelijke gezondheid: het zijn allemaal organisaties waar je anoniem terecht kunt. Zoek je specifieke hulp afgestemd op de muziekindustrie, dan kun je een eerste gratis verkenningsgesprek inboeken bij The Unicorn Mothership. 

Dit artikel heeft niet als doel om sluitend medisch advies te bieden, een diagnose te stellen of een behandeling voor te stellen, maar eerder om tools aan te reiken ter ondersteuning van je mentale welzijn. We raden steeds aan om in elk geval ook je huisarts te raadplegen die jou dan verder op weg kan helpen met een aangepast traject, indien nodig.

Tears in heaven

Een vraag over jouw situatie? We geven je ook in coronatijden persoonlijk advies via chat / mail / videochat.

VI.BE werkt voorlopig nog van thuis uit. Maak een videochat-afspraak met een van onze adviseurs.