Gage bepalen
In een ideale wereld worden alle artiesten betaald volgens de barema’s. Als je via een SBK werkt is dat bijvoorbeeld ook zo. Je zou kunnen zeggen dat de wet van vraag en aanbod ook speelt op de live-markt, en dat je als artiest eigenlijk maar zoveel waard bent als wat een organisator voor jou wil betalen. We geven je graag enkele tips om je gage te leren inschatten.
Hoeveel kan je vragen?
Afhankelijk van waar en wanneer je als artiest geboekt wordt, zal jouw gage stijgen. Algemeen zou je kunnen zeggen dat de wet van vraag en aanbod ook speelt op de live-markt, en dat je als artiest eigenlijk maar zoveel waard bent als wat een organisator voor jou wil betalen. Het is dan ook helemaal geen schande om gratis te spelen of te draaien aan de start van jouw carrière. Hoe minder je kost voor organisatoren, hoe rapper ze geneigd zullen zijn om je te boeken, zeker als je goed bent. Je speelkansen stijgen dus, en dat is cruciaal om veel podiumervaring op te doen en een reputatie op te bouwen. Je zal aanvankelijk in kleine café’s, lokale feestjes of in het jeugdhuis spelen of draaien om zo door te groeien naar grotere muziek- en danscafé’s, clubs… Het is dus geen schande om gratis te spelen, maar probeer hier niet te lang in te blijven steken.
Vanaf je wat publiek op de been kan brengen, verdien je eigenlijk een gage. Hoe hoog die is, is voer voor onderhandelingen. Zorg er wel altijd voor dat die vergoeding legaal gebeurt. Ook als je voor heel lage gages gaat spelen, ben je in principe aan het werken en moet je op een correcte manier betaald worden. De verschillende opties vind je hier.
Zelfs als er geen gage voorzien is, raden we toch aan om je onkosten (bv. kilometers) te laten vergoeden. Of als je €75 gage krijgt, is het soms beter om die integraal te geven aan iemand die bereid is om overal jouw geluid te doen. Op die manier zal die (beginnende) geluidstechnicus gemotiveerd zijn om altijd te zorgen voor het beste mogelijke geluid. En daarmee bouw je een goeie live-reputatie op.
Kom je als dj in een club, discotheek of groter danscafé terecht – eventueel als resident – dan kan de vergoeding al snel stijgen naar €300 à €600 per set. Als je in dat circuit uitgroeit tot een publiekstrekker, zal je ook gevraagd worden voor de grotere zalen en voor festivals. Afhankelijk van de grootte, kan je daar al gauw 1500 tot enkele duizenden euro vragen per set. Naarmate je bekendheid toeneemt, stijgt natuurlijk ook je marktwaarde. Voor de echt grote namen, die tienduizenden bezoekers lokken, worden erg hoge gages betaald.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor muzikanten. De eerste optredens in jeugdhuizen en cafés zullen waarschijnlijk betaald worden in de vorm van drankbonnetjes, spaghetti’s of bakken bier. En krijg je toch harde cash, dan zal dat nooit meer zijn dan €150 à €200. Groei je door naar het clubcircuit, dan weet je niet alleen dat je in betere omstandigheden zult kunnen spelen, maar ook dat je redelijk vergoed wordt voor je shows. Een voorprogramma in een club levert je meestal een vast (vrij laag) bedrag op, maar als hoofdact met voldoende marktwaarde kan je wel eens €1000 à €1500 vragen.
Wanneer je met je show in een cultuurhuizen terecht kunt, dan mag je rekenen op iets hogere gages. Cultuurhuizen hebben vrij grote zalen en beschikken vaak over aardig wat werkingsmiddelen. Om geboekt te worden, moet je wel wat volk op de been kunnen brengen, maar de gages liggen dan ook snel boven de €1500.
Ook in het circuit van coverbands liggen de gages vrij hoog. Goede, vrij professionele coverbands die erom bekend staan veel ambiance te creëren, vullen vaak een hele avond en kunnen dan ook als snel een paar duizend euro vragen, zeker als ze hun eigen geluidsinstallatie meebrengen.
Onderhandelen
Over gages wordt zo goed als altijd onderhandeld. Als je een boeker hebt, zal die het onderhandelingsluik van je overnemen. Vaak ontaardt dat in ellenlang over en weer gemail en gebel om uiteindelijk een compromis te bereiken. Een beetje onderhandelingsruimte inbouwen in je vraagprijs kan dus geen kwaad, maar te hoog inzetten heeft een averechts effect. Een ervaren programmator prikt er zo doorheen dus overdrijf ook hier ook niet in. Gaat het over een show die je niet per se vooruit helpt of gaat het over een commerciële speler met grote budgetten, dan kan je wel eens wat meer vragen. Bij een lokaal jeugdhuis of een kleine vzw is dat iets moeilijker.
Onderhandelen over de gage is een beetje een kat-en-muisspelletje. Een programmator wil zo weinig mogelijk tijd verliezen en wil dus zo snel mogelijk een prijs horen waarvoor je bereid bent om te spelen. Jij wil dat moment net zo lang mogelijk uitstellen, tot je een duidelijk beeld hebt van de kosten die je moet verwachten en kunt inschatten welk budget de programmator beschikbaar heeft. Voordat je een vraagprijs noemt, moet je in elk geval een paar dingen weten: de capaciteit van de zaal, moet je zelf (geluids- en licht)materiaal meebrengen, zijn er roadies nodig, zorgt de organisator voor eten, in welke mate zal de organisator promotie maken voor je show, etc.
Vorm je, voor je de keiharde onderhandelaar gaat uithangen, een goed beeld van je marktwaarde. Hoeveel volk kan je op de been brengen? Heb je net een release uit die veel gespeeld wordt op de radio? Heb je een grote wedstrijd gewonnen of heb je duizenden volgers op sociale media? Dat soort zaken zorgt er absoluut voor dat je een hogere gage kunt vragen.