VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Blanket License

De blanket license houdt in dat televisieomroepen bestaande muziek kunnen koppelen aan beelden, zonder dat ze daar elke keer toestemming voor moeten vragen. Jorne Ceuterick van Strictly Confidential Music Publishing ligt toe hoe dit in elkaar zit.

Jorne Ceuterick

Laatst bewerkt op 22.11.24

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Het kan best verwarrend zijn om jouw muziek op televisie te horen zonder dat er een sync onderhandeling is geweest. Omdat er op televisie een immense hoeveelheid aan muziek wordt gebruikt en het bijgevolg een enorme opgave zou zijn deze allemaal apart te clearen hebben beheersvennootschappen van auteursrechten in verschillende landen overeenkomsten gesloten met tv-producenten. Deze overeenkomsten zijn er in de meeste Europese landen, maar bijvoorbeeld niet in de Verenigde Staten. 

De blanket houdt in dat de televisieomroepen gebruik kunnen maken van het repertoire van de beheersvennootschap (bv. Sabam) mits het betalen van een vooraf bepaalde vergoeding. Deze vergoeding is een vaste vergoeding per seconde. Verschillende beheersvennootschappen berekenen deze vergoeding op verschillende manieren... De blanket slaat ook niet enkel op de uitzending maar  ook op de online kanalen zoals bijvoorbeeld VRTnu.

Maar er zijn ook uitzonderingen die niet onder de blanket vallen en waarvoor dus wel nog een sync-licentie nodig is:

  • Wanneer de eerste uitzending van de beelden niet gebeurt via de televisieomroepen die onder de blanket license vallen moet er toch een sync licentie worden afgesloten. Dat is het geval als een serie bv. eerst te zien is op Steamz en daarna pas op Canvas.

  • Voor de generiek (begin- en eindtune) van een programma (intro en outro) moet ook een aparte synchronisatie-overeenkomst gesloten worden. Hoewel er vaak semantische discussies plaatsvinden over wat al dan niet als intro en outro wordt beschouwd, is deze regel op zich duidelijk.

  • Films en (fictie)series: Soaps en tv-novelles worden niet beschouwd als (fictie)series en vallen nog steeds onder de blanket. Een nummer dat gebruikt wordt in bijvoorbeeld “Chaussée d’amour” moet gecleared worden als een sync, een nummer dat gebruikt wordt in “Thuis” niet.  

  • Reclamespots vallen niet onder de blanket, maar “auto-promotie” wel. Wat betekent dat concreet? Als een televisieomroep reclame maakt voor bijvoorbeeld de Champions League finale of de tv première van een blockbuster op die zender, dan valt dit onder de blanket. Als deze “auto-promotie” wordt gecombineerd met sponsoring, dan wordt dit wel terug als reclame beschouwd. Heel concreet: als er reclame wordt gemaakt voor een aflevering van je favoriete serie, maar dit gebeurt met een groot logo van de sponsor op de achtergrond, dan kunnen we dit beschouwen als een vorm van reclame. 

We hebben het vooral over de publishing aspecten van de clearance maar ook voor de master-kant zijn er gelijkaardige blanket licenses.  

Als auteur of componist kan je uiteraard niet akkoord gaan met die blanket license, maar in de praktijk kan je daar zeer weinig aan doen. Als je vennoot wordt van een beheersvennootschap als Sabam, dan onderschrijf je ook hun regels en valt jouw muziek dus onder hun repertoire en de blanket. Als je het echt oneens bent met een bepaald gebruik onder deze blanket, dan kan je je steeds beroepen op je morele rechten want die beheer je altijd zelf. Helaas is het kwaad dan meestal al geschied, want je werk is al gebruikt in combinatie met een beeld. 

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.