VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

IFPI Engaging With Music 2023: de belangrijkste inzichten!

We streamen niet alleen meer muziek, maar zijn ons als consumenten ook steeds bewuster van de meerwaarde ervan in ons dagelijks leven – en van het belang van rechtenbescherming en eerlijke vergoedingen. Dat blijkt uit het laatste Engaging With Music-rapport van IFPI

Research

IFPI is de International Federation of the Phonographic Industry, en vertegenwoordigt wereldwijd de opgenomen muziekindustrie – meer dan 8.000 platenmaatschappijen in totaal. Ze promoten de waarde van opgenomen muziek, verruimen haar commerciële mogelijkheden en verdedigen de rechten van muziekproducenten. 

Naast hun jaarlijkse rapport met verkoopscijfers (lees hier de belangrijkste inzichten uit 2022) doen ze ook onderzoek naar hoe mensen muziek consumeren en welke opvattingen ze daarover hebben. Dat bundelen ze jaarlijks in hun Engaging With Music-rapport. We bundelen voor jullie de belangrijkste inzichten op basis van hun bevraging onder 43.000 deelnemers uit 26 landen. 

Een globaal beeld

  • 32% van onze consumptie van opgenomen muziek komt uit streamingplatformen zoals Spotify en Deezer. Audiovisuele platformen zoals YouTube en TikTok, die belangrijk zijn om video’s met muziek te delen, nemen ongeveer 31% voor hun rekening. Radio – waarover zo meer – doet het ook goed met 17%.
  • De wereldbevolking luistert gemiddeld 20,7 uren per week naar muziek; een kleine stijging ten opzichte van de 20,1 uren per week in 2022. 

De streamingmarkt groeit

  • 73% van de deelnemers geeft aan dat ze muziek beluisteren via commerciële streamingdiensten, en er ook langer op vertoeven dan vorig jaar. 
  • Zeker onder jongere generaties toont zich een toename in betaald gebruik. Ongeveer 60% van de 16- tot 34-jarige deelnemers betaalt om muziek te streamen. Dat cijfer neemt gestaag af met leeftijd: een derde minder onder 45-54-jarigen en de helft minder vanaf 55. 
  • Consumenten streamen met name muziek tegen betaling om reclames te vermijden. Het stelt hen ook in staat om muziek te luisteren waar en wanneer ze willen, met name specifieke nummers (63%) en artiesten (57%).  

AI dient zich aan

  • ​​​​​AI is niet meer weg te denken uit de muziekwereld, en 89% van de deelnemers is zich daarvan bewust of toont interesse in de mogelijkheden. 
  • Interesse betekent echter geen wetteloosheid: ongeveer 3/4e van de kenners gaat akkoord met de stelling dat AI niet zonder toestemming artiesten mag kopiëren of hun opgenomen muziek mag gebruiken voor algoritmetraining – en dat AI-systemen moeten aangeven welke muziek is gebruikt in hun training.
  • Ook overheden hebben een rol te spelen. 64% van de AI-bewuste fans vraagt een legislatief kader voor wat AI wel en niet mag doen. 

Muziek is de soundtrack van ons leven

  • We luisteren echt overal naar muziek, maar het liefst van al in de auto (50%), al pendelend naar werk of school (45%) of wanneer we willen ontspannen (41%). In totaal doen we wel acht verschillende dingen terwijl we luisteren naar muziek; 16- tot 24-jarigen zelfs twaalf! 
  • Muziek is van vitaal belang voor onze lichamen en geesten. 71% van de deelnemers – millennials op kop – vindt muziek belangrijk voor hun mentale gezondheid. Opvallend is dat dat cijfer nog hoger ligt wanneer mensen in het ziekenhuis liggen of fysieke pijn lijden: dan stijgt het cijfer naar 87%.

Meer manieren van engagement

  • Er zijn meer manieren dan ooit om naar muziek te luisteren, vindt bijna 80% van alle deelnemers. Niet onopvallend is dat oudere luisteraars (55-64) dat gevoel nog sterker beleven. Dat hoeft niet te verbazen omdat zij de explosie van mogelijkheden van de voorbije 30 jaren bewuster hebben meegemaakt. 
  • Daar tegenover staat 64% van de 16- tot 44-jarige deelnemers die graag oudere muziek ontdekken. Door de band genomen luistert 44% van de deelnemers die voor streaming betalen, wekelijks naar minstens één nieuwe artiest.
  • Als we kijken naar 16-24-jarigen, zien we de impact van videoplatformen op hun dagelijks ervaringen met muziek: 82% treft het aan in korte video’s zoals TikToks en Reels, 72% via streaming en slechts 48% via radio. 

De meest populaire genres

  • Globaal gezien bevestigt het rapport dat hip-hop/rap en dance/electronic in de lift zitten qua populariteit. Na pop en rock zijn ze respectievelijk het derde en vierde meest populaire genre. 
  • Lokale herkenbaarheid wordt sterk gewaardeerd: wereldwijd scoren lokale genres hoog, en meer dan de helft van de wereldwijde deelnemers geeft ook aan dat ze graag muziek uit de hele wereld willen kunnen horen. Onder 16-24-jarigen is dat zelfs twee-derde. 

Radio en muziek

  • Radio is van alle leeftijden, maar het meest van al van de oudere generaties: bijna 4/5e van die deelnemers heeft een zender met hun favoriete muziek. Sowieso is muziek op de radio van levensbelang; anders zou 63% van de deelnemers zelfs niet luisteren! 
  • De auto blijft met 65% onze favoriete plek om naar de radio te luisteren – wat die eerdere helft van de deelnemers die in de auto luisteren, alleen maar bevestigt. Het cijfer moet wel met een korrel zout worden genomen, want het omvat alle individuele radiotoestellen, dus ook die op een werf of thuis. Radio op de GSM of computer loopt met 17% alleszins ver achterop. 

Fans willen nog steeds muziek kopen

  • In het digitale tijdperk blijft de vraag naar fysieke producten overeind. Zo kochten deelnemers de laatste maand nog steeds CD’s (13%), vinyl (9%) en zelfs cassettes (5%). 
  • Vinyl in het bijzonder is erg populair onder fans van pop, hip-hop/rap rock, dance/electronic en klassieke muziek, en dat omdat ze die graag verzamelen (bijna 25%), het fysieke product willen bekijken of het luisterritueel willen beoefenen (allebei 19%). 

Het probleem van niet-gelicentieerde muziek

  • Er blijft een probleem met licentieloze of illegale muziekconsumptie. Zo gaf 29% van de deelnemers – en wel 43% van de 16-24-jarigen – aan dat ze al eens auteursrechten hebben geschonden om muziek te luisteren of te bemachtigen. 20% gebruikte daarvoor een niet-erkende app. 
  • Een opvallende nieuwe trend is stream ripping, waarbij een downloadbare file wordt gemaakt van content die bedoeld is voor online streaming. Dat kan gaan over muziek, maar over films, series of fragmenten van streamers. Zeker onder de 16- tot 24-jarige deelnemers blijkt het met 41% een bekend gebruik. Voor 55% van alle stream rippers is het een manier om niet te hoeven betalen voor een abonnement. 

Meer weten?

Het hele rapport kan je hier raadplegen. Andere databronnen van IFPI vind je op hun website
 

Publicatiejaar
0