VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

IFPI Global Music Report 2023: de muziekmarkt voor opgenomen muziek groeit wereldwijd met 9% in 2022

IFPI Global Music Report 2023: de muziekmarkt voor opgenomen muziek groeit wereldwijd met 9% in 2022

IFPI heeft haar jaarlijkse Global Music Report voor 2022 uitgebracht. De cijfers tonen een wereldwijde groei van 9% die bescheidener is t.o.v. 2021 en waarbij opkomende markten een steeds belangrijkere rol spelen. Een overzicht van de belangrijkste cijfers en tendenzen.

23.03.23

Nieuws

De International Federation of the Phonographic Industry vertegenwoordigt de wereldwijd opgenomen muziekindustrie - meer dan 8.000 platenmaatschappijen over de hele wereld. Jaarlijks publiceert ze een rapport met verkoopscijfers.

Wat valt er op in deze publicatie? 

  • De wereldwijde groei van muziekopnames schommelde de afgelopen jaren: een vertraging tijdens de pandemie, een sterke groei in 2021 en vervolgens een terugkeer naar een bescheidenere groei in 2022. Uit de cijfers voor 2022 blijkt dat de wereldwijde markt voor muziekopnames in 2022 met 9,0% is gegroeid. Het rapport onthult dat de totale inkomsten voor 2022 26,2 miljard dollar bedroegen.

  • Hoewel die groei op de helft van het niveau van 2021 lag, dient dit gerelativeerd te worden en blijft dit een sterk cijfer. 2021 was immers het jaar van de post-Covid groei terwijl 2022 een moeilijk jaar was voor een groot deel van de wereldeconomie.

  • Betaalde streaming was opnieuw de belangrijkste motor van de industriële groei, met inkomsten die in 2022 stegen met 10,3% tot 12,7 miljard dollar. Op basis van de IFPI-abonneecijfers en inkomstencijfers van de afgelopen twee jaar daalt echter de gemiddelde omzet per gebruiker (ARPU) met ongeveer 8% op jaarbasis en betekent het een vertraging in groei t.o.v. 2021. De verklaring hiervoor? Een vertragende abonneegroei in volwassen markten, een vertraging van de inkomsten uit reclame en een snellere groei in opkomende markten met lagere prijzen. 75% van de inkomsten zijn afkomstig van betaalde abonnementen, ook al zit de overgrote meerderheid van gebruikers eigenlijk op het advertentie-ondersteunde model. Vraag is dus of de prijs van streamingabonnementen in de toekomst zal stijgen en in welke markten de ARPU (average revenue per user) zal verhogen.

  • De aanhoudende waarde van muziek werd nog sterker geïllustreerd door muziekuitgeverijen, die in 2022 met 16,6% groeiden. Er was ook groei op andere gebieden, waarbij de inkomsten uit fysieke muziek veerkrachtig bleven (een stijging van 4,0%), mede dankzij de verkoop van vinyl van Taylor Swift (IFPI Global Artist Of The Year) en Harry Styles, en een bijzonder sterke prestatie van fysieke muziek in Azië. De inkomsten uit uitvoeringsrechten stegen met 8,6% op jaarbasis en bereikten opnieuw het niveau van vóór de pandemie. De inkomsten uit synchronisatie stegen met 22,3%.

  • Ook opvallend. Artists direct (d.w.z. artiesten die muziek uitbrengen zonder labels, rechtstreeks via een distributeur) en onafhankelijke labels deden het allebei beter dan de bredere streamingmarkt en eisen een steeds groter deel van de koek op. 

Sterke groei in opkomende markten

De meest opvallende statistiek is misschien wel dat IFPI groei registreerde in elke markt. En dat opkomende markten een steeds groter aandeel krijgen in de wereldwijde groei van streaming. Door de lagere ARPU en het lage aandeel Anglo-repertoire zal het verschil tussen de groei van de inkomsten en die van het aantal abonnees in 2022 een langetermijn kenmerk van de markt worden.

  • De VS en Japan blijven de top twee wereldwijd, terwijl China nu voor het eerst Frankrijk van de vijfde plaats verdringt. Volgens een woordvoerder van SNEP (Le syndicat national de l’édition phonographique) zou de oorzaak liggen bij het “massale gebruik van TikTok dat consumenten afleidt van op abonnementen gebaseerde diensten”. TikTok zelf spreekt dit tegen. 

  • Afrika is de ster van 2022. Met een stijging van 34,7% was Sub-Sahara Afrika de enige regio die meer dan 30% groei zag in 2022. Het succes van afrobeats en een een aanzienlijke stijging van de inkomsten in de grootste markt van de regio, Zuid-Afrika, zijn hier niet vreemd aan.

  • Ook Latijns-Amerika wordt een steeds belangrijkere markt en kende een stijging van 25,9%, waarmee de regionale stijging van meer dan 10 jaar wordt voortgezet. Elke markt in de regio boekte een sterke groei met Brazilië en Mexico als topspelers. Bovendien is Latijns-Amerikaanse muziek het snelst groeiende segment in Amerika, waardoor de omvang van de LATAM-markt nog een pak hoger ligt in feite.

  • Ook andere markten bouwen hun exportpotentieel op, waaronder India en de MENA-regio (Midden-Oosten en Noord-Afrika).


Wie meer info wil, kan hier het volledige rapport raadplegen. 

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame