De waarde van muziek vandaag
In 2016 voerde marktonderzoeksbureau Profacts in opdracht van Sabam en met de steun van het Instituut voor Psychoacoustica en Elektronische Muziek (IPEM) van de UGent een bevraging uit bij 1.015 muziekconsumenten. Sabam besliste daarnaast nog een tweede studie te laten uitvoeren door Profacts, naar de beweegredenen van ondernemers voor muziekgebruik in hun zaak. Aan de hand van gestructureerde telefonische interviews werden 300 professionals bevraagd.
In deze studie stellen de onderzoekers zich de vraag wat de waarde is van muziek in onze huidige maatschappij , en welke de bepalende factoren in de waardepositie zijn.
Enkele conclusies: langs de ene kant evolueert de muziekcultuur steeds verder naar een belevenis- of ervaringseconomie. De cultuurconsument verkiest de emotionele en sociale waarde van een unieke muzikale ervaring boven het ‘bezit’ van muziek. Langs de andere kant heeft de opkomst van de ‘gratis’ cultuur muziek herleid tot een economisch goed, bijna zonder waarde.
- 2016
- Publicatiejaar