Blockchain: een nieuw hype of een blijvende revolutie in de muziekindustrie?
Ik ben Rob Coninx, een student Muziekmanagement aan de PXL-Music Hogeschool in Hasselt. In het kader van een bachelorproef voerde ik in 2017 een onderzoek uit naar een nieuwe technologie genaamd Blockchain.
Blockchain is hot. Dit kan niemand ontkennen. Samen met Virtual Reality (VR) en Artificial Intelligence (AI) is Blockchain een van de populairste nieuwe technologieën van het moment. Overal ter wereld onderzoekt men de mogelijkheden van de technologie. De laatste twee jaar kon je niet op een tech- of muziekconferentie komen zonder dat je de term minstens eenmaal hoorde vallen. De ene spreekt over een nieuw revolutionair systeem dat alles gaat veranderen, de andere noemt Blockchain just another hype.
Maar wat is Blockchain en wat kan het nu juist doen in de muziekindustrie? Te veel mensen hun reactie bij het horen van de term Blockchain is nog steeds: ‘Ah ja, het systeem achter Bitcoin’ maar de technologie is veel meer dan Bitcoin alleen. Volgens sommigen kan de impact van Blockchain even groot zijn als die van het Internet destijds, maar toch heerst er een grote onwetendheid.
Daarom zocht ik met mijn onderzoek een antwoord op volgende vragen: “Wat is Blockchain en hoe kan het de huidige muziekindustrie beter doen functioneren?”.
In het eerste deel van deze scriptie beschrijf ik de algemene werking van de nieuwe technologie. Hierin bespreek ik de oorsprong van Blockchain. In dit deel bespreek ik de werking van Bitcoin, de eerste toepassing van Blockchain. Hierin bespreek ik het ontstaan van Bitcoin, verklaar ik enkele termen zoals hash, hash pointer, mining,… die noodzakelijk zijn om de werking van Bitcoin te begrijpen en verduidelijk ik de werking aan de hand van een praktisch voorbeeld. Ten tweede gaat dit deel over hoe Blockchaintechnologie geëvolueerd is na Bitcoin. Hierin bespreek ik enkele belangrijke kenmerken van de technologie (publieke en private blockchains, consensusmechanismen, het verschil tussen Blockchain en Distributed Ledger Technology,…), de mogelijkheden van de technologie (smart contracts en dApps) die Bitcoin niet gebruikt en de grote tegenhanger van Bitcoin genaamd Ethereum.
Naast de puur technologische werking van Blockchain, omschrijf ik met welke problemen de muziekindustrie vandaag de dag te kampen heeft. Een groot deel gaat over het probleem met de verwerving en verwerking van data in de muziekindustrie (gesloten, niet-communicerende databases, incomplete en incorrecte data, het grote aantal tussenpersonen bij de value chain van muziekconsumptie) en hoe de muziekindustrie dit al heeft proberen oplossen. Daarnaast omschrijf ik de problemen bij crowdfunding processen, het niet-vatbare karakter van sociaal kapitaal en het resellers-fenomeen bij ticketverkoop voor concerten en festivals.
Per probleem beschrijf ik hoe Blockchain hiervoor een oplossing kan bieden. Aan de hand van de bespreking van enkele initiatieven en start-ups beschrijf ik hoe de technologie geïntegreerd kan worden in de muziekindustrie, hoe het een oplossing kan bieden voor de bovenstaande problemen en welke vernieuwende werkwijzen de technologie kan voortbrengen.
Hierna bevraag ik kritisch het systeem en omschrijf ik welke vraagtekens Blockchain nog opwerpt. Dit alles verwerkte ik tot een bondig besluit waarin ik mijn persoonlijk mening geef op de vraag of Blockchain de muziekindustrie kan verbeteren.
- PXL-Music
- Muziekmanagement
- Jonas Kiesekoms
- Rob Coninx
- 2017
- Onderwijsinstelling
- Studierichting
- Promotor
- Student
- Publicatiejaar