9 design principles for a musical metaverse
Wat is een metaverse precies? En aan welke voorwaarden moet een metaverse voldoen om voor artiesten en fans zinvolle belevingen te kunnen creëren? $STREAM, de collaboratieve onderzoeksgroep van muziekblog en newsletter Water & Music, zocht het uit en schetst in dit rapport 9 principes die van een metaverse een échte muziekmetaverse maken.
De term metaverse werd voor het eerst gebruikt in 1992 door Neal Stephenson in zijn roman Snow Crash. De jongste jaren is het woord uitgegroeid tot één van de meest gebruikte (en misbruikte) buzzwords in de entertainment-, gaming-, mode-, design- en andere sectoren. Een concrete definitie is er niet, en de visie van hoe een metaverse eruit moet zien en wie die controleert, verschilt enorm. In elk geval wordt er een enorm potentieel aan toegekend: afhankelijk van aan wie je het vraagt, zou de toegevoegde economische waarde voor ondernemingen in de metaverse schommelen tussen de 8 en 30 biljoen dollar tegen 2030. Alleen al het voorbije anderhalf jaar werd door muziekmetaverse startups meer dan 2,4 miljard dollar opgehaald bij investeerders.
Meer dan 20 onderzoekers uit de $STREAM community gingen de voorbije maanden op zoek naar de elementen die van een metaverse een geschikte muziekmetaverse maken. De onderzoekers gingen niet zozeer op zoek naar een concrete definitie, wel naar de principes die volgens artiesten en sectorprofessionals centraal moeten staan om volwaardige en zinvolle digitale belevingen te creëren voor artiesten en hun fans.
Het rapport ‘9 design principles for a musical metaverse’ maakt deel uit van een 4-delige reeks onderzoeksrapporten rond muziek in de metaverse. Dit rapport kan je gratis consulteren, andere delen zijn enkel toegankelijk voor abonnees.
- 2022
- Publicatiejaar