VI.BE

Supernova 2016

  • Optreden
  • Media
36 inzendingen

Deadline 01.12.15

Is jouw ensemble de superster waar we naar uitkijken voor de klassieke muziek van morgen? SUPERNOVA zoekt jonge ensembles met visie en ambitie.

Supernova 2016

Gecreëerd door

Supernova – Jong klassiek

Shortlist Supernova 2016

Dit is de shortlist voor Supernova 2016. Ze zullen tegen elkaar strijden in de finale in januari 2016, waarna de drie beste ensembles zullen optreden tijdens het Klarafestival op 21 maart 2016 in Theatre du Vaudeville in Brussel.

Akhtamar String Quartet

Het Akhtamar kwartet werd in 2011 aan het Conservatoire Royal de Bruxelles gevormd door vier jonge en enthousiaste muzikanten, en werd vanaf het begin opgevolgd door Guy Danel (ex-Quatuor Danel). Het kwartet nam reeds deel aan verschillende masterclasses en stages met gerenomeerde muzikanten en pedagogen, waaronder het Quatuor Debussy, het Kronos Quartet, Vaclav Remes (ex-Prazák Quartet), Josef Kluson (Prazák Quartet) en Antoine Maisonhaute (Tana Quartet).

In het kader van de professionele opleiding ProQuartet-CEMC in Parijs, volgde het Akhtamar kwartet masterclasses bij Louis Fima.

In april 2015 waren zij in residentie in Noirlac (Frankrijk) waar een creatie werd ingestudeerd van Maël Bailly, onder leiding van de leden van het Quatuor Diotima. Daarnaast werkte het Akhtamar kwartet reeds samen met de componisten Sarah Wéry, Michel Lysight, David Holyoake en Eugénie Alécian, die het Akhtamar kwartet een werk opdroeg.

Zij werden uitgenodigd op het festival Ars Musica 2014, het festival Musiq’3, Balade musicale in Rixensart, en traden op in het Muziekinstrumentenmuseum (MIM), op de Nocturnes en middagconcerten van het Conservatorium, het Festival Jong in Oud, en het festival Cordes en Ballade.

Het kwartet vindt ook het sociaal project belangrijk, en speelde in dit kader voor scholen en verscheidene instellingen (Fondation Vallée [Parijs], Maison de Solenn [Parijs], Les Allagouttes [Colmar] …).

Momenteel volgt het Akhtamar kwartet een ‘Master na Master kamermuziek’ aan het Lemmensinstituut in Leuven met Guy Danel. Tegelijktertijd volgt het kwartet ook de gespecialiseerde opleiding in Lyon, die hen toelaat maandelijks masterclasses te volgen met de leden van het Debussy Kwartet.

Voor het seizoen 2015-2016 staat een internationale tournee op het programma (Armenië, Zwitserland, Duitsland …) die zal starten op 31 maart in de Salle Cortot in Parijs.

Arsys saxophone quartet

Het Collectif Arsys is de vrucht van een gemeenschappelijk passie voor kamermuziek van vijf getalenteerde musici. Gedreven door hun nieuwsgierigheid naar nieuwe muzikale universa – in zowel traditioneel, klassiek, romantisch en hedendaags repertoire – engageren ze zich in een ensemble met variabele bezetting.

Startpunt van het project is de saxofoon en het verlangen om dat instrument bij een breed en divers publiek te introduceren. De concertprogramma’s van het Collectif Arsys omvatten zowel transcripties als originele composities. De saxofoon is als het ware het onderzoeksobject van het collectief. Het heeft daarbij aandacht voor timbre, stijl en speeltechniek. Bij elke nieuwe vertolking trachten de musici de grenzen van hun instrument te verleggen en de compositie zo adequaat mogelijk te vertolken.

Het volledige collectief verzamelt zich voor grotere projecten: het eerste, omtrent de Goldberg Variaties van J.S. Bach, zal voorgesteld worden in de loop van 2016. Ze spelen komend seizoen ook met artiesten zoals Daniel Gruselle, accordeonist en bandoneonist.

Om het repertoire uit te breiden werkt Collectif Arsys vaak samen met hedendaagse componisten: zo hebben ze al drie wereldcreaties op hun actief staan.

Het allereerste ensemble in residentie van het Conservatoire Royal de Bruxelles werd in 2013 laureaat van de Concours National Adolphe Sax, in 2014 van de beurs Horlais Dapsens en in 2015 van het Concours International de Quatuor de Saxophones de Strasbourg. Ze speelden reeds in grote cultuurhuizen zoals Bozar, Flagey, Amuz, Le Triangel (Sank Vith) en Espace Senghor (Etterbeek).

Roffa Tango Trio

Anke Steenbeke (piano), Simone van der Weerden (bandoneon) en Alexander Vocking (contrabas) leerden elkaar kennen tijdens hun muziekstudies aan Codarts - hogeschool Rotterdam.

Al gauw werd ‘Roffa Tango Trio’ opgericht, eind 2013, aan de Argentijnse tango-afdeling van het Rotterdamse conservatorium.‘Roffa’ is straattaal voor de stadsnaam ‘Rotterdam’ en verwijst dan ook simpelweg naar de stad waar de muzikanten elkaar ontmoetten.

Het trio werd ondergedompeld in de beginselen van deze inspirerende muziekstijl. Ze werden gecoacht door ‘tango maestros’ waaronder Gustavo Beytelmann en Victor Villena.

Roffa Tango Trio focust zich op bestaande ‘hedendaagse’ tango en gaat op zoek naar nieuwe invloeden binnen het veelzijdig muziekgenre. De leden slagen er via hun moderne vernieuwingsdrift in om een geheel eigen stijl te creëren en een uitdagend, eigentijds verhaal te vertellen.

Een verhaal over ‘leiden, volgen en aanvoelen’, over het combineren van verschillende muziekculturen, over zowel passionele verleiding als melancholische nostalgie.

Een eigenzinnige mix van traditionele tango, klassieke muziek, jazz …

Daarnaast maken ze zelf ook eigen arrangementen, onder meer van muziek van Astor Piazzolla én componeren ze hun eigen nummers.

De muzikanten waren reeds te gast op vele concerten binnen de tango-wereld, vooral in België en Nederland. In februari 2015 werd Roffa Tango Trio uitgenodigd in Buenos Aires. Daar speelden ze op de Cumbre Mundial del Tango, een hoogtepunt binnen hun muzikaal avontuur.

St. George Quintet

Honouring the past, embracing the future

St. George Quintet debuteerde in 2013 en heeft een bijzondere samenstelling: twee violen, altviool, cello en contrabas. De contrabas geeft het kwintet een extra orkestrale dimensie en biedt de musici de gelegenheid uit het rijke repertoire voor strijkensembles te putten. Het gezelschap dankt zijn naam aan de Frans-Engelse componist George Onslow, die 34 kwintetten schreef voor deze bezetting.

Vox Venti

Vox Venti is een houtblaaskwintet bestaande uit masterstudenten en professionele musici. Het is een jonge, enthousiaste groep die streeft naar een eigen karakteristieke klank en muzikaal hoogstaande vertolkingen. Dit ensemble bestaat sedert 2011 en heeft verscheidene concerten achter de rug op nationaal niveau. Het afgelopen jaar kon u ze aan het werk horen in o.m. Gent, Grimbergen, Mechelen, Bilzen … Ook in diverse Antwerpse scholen betraden ze het podium met hun pedagogisch project ‘Peter en de Wolf'.

In 2013 nam Vox Venti een demo op in de opnamestudio van het conservatorium Maastricht bij Louis van Eeten.

Tot op heden volgde Vox Venti masterclasses bij Geert Callaert, Dirk Vermeulen, Jan De Maeyer, Baudoin Giaux en Roeland Hendrikx.

Tmesis Quintet

τμῆσις (tmesis); v; snijding, coupure, ontleding”

Géraldine Clément (fluit), Panagiota Giannaka (klarinet), Diede Verpoest (viool), Alexandra Lelek (cello) en Tim Mulleman (piano) ontmoetten elkaar op het Koninklijk Conservatorium te Brussel, waar zij al geruime tijd in verscheidene bezettingen samen musiceerden. De recente stap om hun jeugdig enthousiasme en gezamenlijke voorliefde voor uitdagende kamermuziek te bundelen in een flexibel, heterogeen en verfrissend ensemble vloeide hier dan ook spontaan uit voort.

Tmesis is een oud-Grieks stijlfiguur dat een zin of woord letterlijk ontleedt door er een ander woord pal tussen te plaatsen – een gravure die het gehele reliëf net beklemtoont door haar te onderbreken. Deze jonge musici denken dan ook niet in hokjes, maar bejubelen muziek in haar geheel door haar verschillende verschijningsvormen tegenover én tussen elkaar te plaatsen.

Tmesis’ programma’s staan garant voor muzikale (her)ontdekkingsreizen doorheen diverse en opwindende literatuur. Verrassende (eigen) instrumentaties geven een frisse kijk op werken zoals de Kammersymhonie van Franz Schreker, Alborada del Gracioso van Maurice Ravel en Bruyères van Claude Debussy (arr. Frederik Neyrinck). Vrij naar Schoenbergs Verein für musikalische Privataufführungen doet Weberns arrangement van Schoenbergs Kammersymphonie opus 9 dienst als uitvalsbasis.

Het kwintet, een heus miniatuurorkest (blazers, strijkers, piano), geldt dan ook als vaste kern. Vanuit deze variabele formatie treedt zij aan als gids in een verhaal vol tussenuitstappen: uiteenlopend repertoire voor kwintet, onderbroken in de geest van het retorische tmesis door werken in contrasterende bezettingen en stijl (duo’s en trio’s, zie Jolivet, Scelsi, Sciarrino, Saariaho …). Een raamverhaal vol coupures die net niét met elkaar willen breken, maar elkaar integendeel fundamenteel willen bevestigen en versterken.

Als jonge chambristen namen de leden in andere formaties o.a. deel aan Encuentro de Musica y Academia de Santander, Young Talent Music Festival in Schiermonnikoog, Odegand (het Festival van Vlaanderen), Morningside Music Bridge in Canada, het Euroclassical Project, het Grachtenfestival te Amsterdam, het Brusselse festival Midis Minimes, Ars Musica etc. Bovendien is TMESIS uitgenodigd om het Koninklijk Conservatorium Brussel te vertegenwoordigen in Porto op het HARMOS Festival.

Tmesis

Vox Venti

Collectif Arsys

akhtamar string quartet

Roffa Tango Trio

St. George Quintet