VI.BE

Spot op vi.be in RifRaf

  • Media
652 inzendingen

Deadline 01.01.70

Elke maand zet RifRaf een vi.be-artiest in de spotlight.

Spot op vi.be in RifRaf

Gecreëerd door

RifRaf

RifRaf: game over

Wat 27 jaar geleden begon als een underground muziektijdschrift, groeide uit tot een gerespecteerd, eigenzinnig muziekmagazine met een Nederlandstalige editie (oplage: 20.000) en een Franstalige editie (oplage: 15.000).

Muzikale parels blootleggen, daar draait het steeds om bij RifRaf. Bands en artiesten belichten omdat hun muziek diep raakt, omverblaast of eenvoudigweg ontroert. Pakweg 30 vrijwilligers, pure music addicts, bijten zich elke maand opnieuw vast in het steeds groter wordende aanbod. Op de Homegrown-pagina’s besteden we extra aandacht aan de Belgen. En dan vooral aan de bands die buiten de mainstream opereren, die in de kranten niet of nauwelijks aan bod komen. Amatorski, Black Box Revelation, Drums Are For Parades, Bed Rugs, Madensuyu, Flying Horseman … stonden zelfs op de RifRaf-cover.

RifRaf staat ook voor kansen bieden. Kansen aan onervaren, jonge mensen. Ze schrijven de recensies, interviewen bands en krijgen zo de mogelijkheid om hun journalistieke talenten te ontplooien. Vele (ex-)medewerkers zijn dan ook doorgegroeid naar andere media of de culturele sector, zoals Kurt Overbergh (artistiek directeur AB), Lode Pauwels (De Zwerver, Leffingeleuren), Pieter Verheyden ([PIAS]), Sasha Van der Speeten (De Standaard, BRUZZ), Peter De Lobel (De Standaard), Vincent Byloo (Studio Brussel), Gert Van Nieuwenhoven (Humo), fotografen Guy Kokken en Rob Walbers

Maar nu is ’t einde verhaal. Als je als gratis, onafhankelijk muziekmagazine alleen maar inkomsten hebt uit advertenties uit de sector (platenfirma’s, clubs, festivals …) dan weet je dat een terugval in die sector het einde kan betekenen. De financiële druk werd de voorbije jaren dan ook almaar groter.

De juni-editie komt woensdag digitaal uit – er zal dus geen printversie zijn. De allerlaatste RifRaf.

Medewerkers, ex-medewerkers, lezers, verdelers, adverteerders, bands, muzikanten, artiesten, programmatoren, promo-managers, labelmanagers, bookers, ondersteuners … een welgemeende en dikke merci voor die 27 onwaarschijnlijk boeiende en hartverwarmende jaren.

We hebben er intens van genoten. Bedankt!

Filip, Mieke en Peggy.