
Wil je mee bruggen bouwen tussen de muziek-en gamesector? Let the Music Play Games!
Muziek en videogames zijn meer dan ooit met elkaar verbonden, maar het opbouwen van een zinvolle samenwerking blijft een grote uitdaging. Om die reden lanceert Let the Music Play Games een Europees capacity building programma. Oftewel meer concreet, een programma dat onafhankelijke muziekprofessionals en gameontwikkelaars met elkaar in contact brengt en door middel van training, juridisch advies, onderzoek en matchmaking in heel Europa een gedeelde ruimte voor dialoog, innovatie en eerlijkere partnerschappen creërt.
Let the Music Play Games is een nieuw Europees initiatief dat medegefinancierd wordt door de Europese Commissie. Het brengt een consortium van toonaangevende culturele organisaties samen, waaronder Music Finland (Finland), CNM - Centre national de la musique (Frankrijk), Music Innovation Hub (Italië), mica - music austria (Oostenrijk) en SpielFabrique (Duitsland).
Voor wie is het bedoeld?
Het programma is bedoeld voor middenkaderprofessionals uit de muziek- en gamingindustrie, waaronder:
- Muziekuitgevers en platenlabels
- Sync-agentschappen en muziekproducenten
- Componisten en producers
- Gameontwikkelaars en -studio’s
Of je nu al ervaring hebt met werken in verschillende sectoren of net begint met het verkennen van dit gebied, dit programma biedt je de tools, kennis en het netwerk om je ideeën tot leven te brengen.
Het programma
Het programma combineert virtuele workshops en een evenement ter plaatse om deelnemers praktische tools aan te reiken om veelvoorkomende uitdagingen zoals licenties, workflows en communicatiebarrières te overwinnen, en tegelijkertijd de basis te leggen voor duurzame partnerschappen en baanbrekende projecten. Volgende sessies staan op het programma
- Online kick-off | 22 september 2025
Introductie van het programma, de deelnemers en de bredere context van samenwerking tussen muziek en gaming. Met deskundige inzichten van o.a. Nuno Saraiva (directeur bij Lusitanian Music Publishing, label directeur bij Mais 5, CEO van Mermaids & Albatrosses, medeoprichter van Scarlet Bloom, uitvoerend directeur bij AMAEI en voorzitter bij AEMI) en Annick Vins (marketing & games | Ubisoft Alumna).
- Workshop ter plaatse | 25 september 2025 – Music x Media, Tampere (Finland)
Een dag vol praktische activiteiten tijdens Music x Media, met casestudies, breakout-sessies en netwerkmomenten. Met o.a. Koopee Hiltunen (directeur | Neogames Finland Association en Vickie Nauman ( CEO | CrossBorderWorks Consulting & Advising).
- Online workshops | 21 oktober en 28 november 2025
Twee vervolgsessies die zijn afgestemd op de behoeften en feedback van de deelnemers. De vorm kan in de loop van het programma nog veranderen.
Let op: deelname aan alle online en on-site sessies is verplicht.
Hoe kan je je aanmelden?
Aanmelden kan tot 30 juni om 23:59 uur (CEST). Stuur je kandidatuur naar hello@lmpg.eu, met daarin:
- Een korte biografie of bedrijfsprofiel
- Je cv
- Een motivatiebrief waarin je je interesse in sectoroverschrijdende samenwerking toelicht en, indien van toepassing, beschrijft aan welke eerdere muziek-/gamingsamenwerkingen je hebt deelgenomen of voor welke lopende projecten momenteel muziek- of gamingprofessionals worden gezocht
- Alleen voor gamestudio’s: een pitchdeck van je project
Er wordt een tegemoetkoming verstrekt voor reis-, verblijf- en MusicXMedia-gerelateerde kosten tot een maximum van € 500 per deelnemer.
De geselecteerde deelnemers worden op 9 juli 2025 bekendgemaakt.
Meer info vind je hier.

Reclame