VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Wereldwijde muziekmarkt groeit verder, streaming vertraagt

Met enige vertraging lanceerde de IFPI op 4 mei de jaarresultaten van de wereldwijde muziekindustrie in 2019. De cijfers laten opnieuw een gestage groei zien, maar de omzet uit streaming laat het wat afweten.

05.05.20

Nieuws
Billie Eilish leverde met Bad Guy de best presterende single van 2019 af.

Billie Eilish leverde met Bad Guy de best presterende single van 2019 af.

Elk jaar verzamelt de IFPI, de vertegenwoordiger van de wereldwijde platenindustrie, de omzetcijfers van het afgelopen kalenderjaar. In het nieuwe rapport dat gepubliceerd werd op 4 mei, en dat je hieronder kan downloaden, staat opnieuw een hoop interessante cijfers opgelijst. We lijsten de meest in het oog springende hier op:

  • de omzet uit de verkoop en exploitatie van opgenomen muziek (fysiek, downloads, streaming ...) steeg opnieuw in 2019. De totale markt is nu $ 20,2 miljard dollar waard, een stijging van 8,2%. Vorig jaar was daarmee het vijfde jaar van gestage groei, na anderhalf decennium van achteruitgang.
  • De verkoop van cd’s, vinyl en DVD’s zakt verder weg: een daling van 5,3% t.o.v. 2018 tot $ 4,4 miljard. Eén lichtpuntje voor fysieke formaten: in 2018 daalde de verkoop ervan nog met meer dan 10%.
  • De groei in de industrie is (opnieuw) volledig te danken aan de groei in omzet uit streaming. Streaming is nu goed voor 56,1% van de totale omzet wereldwijd. In absolute cijfers brachten betaalde streamingabonnementen vorig jaar maar liefst $ 11,4 miljard op, een groei van 22,9%.
  • Bij de groei van de streamingomzet moet een belangrijke kanttekening geplaatst worden. Die groei krimpt namelijk al enkele jaren, en in 2019 was dat opnieuw erg duidelijk. In 2016 steeg de streamingmarkt nog met meer dan 60%, in 2017 was de groei 41% en in 2018 33%. Met een groei van ‘slechts’ 22,9% (nog altijd goed voor + $ 2,2 miljard) in 2019 wordt nog maar eens benadrukt dat het huidige streamingmodel ‘volwassen’ is geworden in heel wat markten (USA, UK, Zweden, Nederland ...) en dat de grote groeimarges dus elders moeten worden gezocht.
  • Nog opvallend: het aantal betalende streamingabonnees steeg sterk (+ 33,5% tot 341 miljoen), maar de omzetgroei hinkt dus wat achterop. De jongste kwartaalcijfers van Spotify tonen dat de verklaring hiervoor minstens deels te zoeken is in een verder dalende ARPU (Average Revenue Per User) door een agressieve prijzenpolitiek om zoveel mogelijk nieuwe betalende gebruikers aan te trekken, o.a. in grote groeimarkten als India.

De belangrijkste muziekmarkten wereldwijd in 2019 waren in volgorde:

  • USA
  • UK
  • Duitsland
  • Frankrijk
  • Zuid-Korea
  • China

Taylor Swift genereerde vorig jaar de meeste omzet van alle artiesten. Haar album Lover was het tweede best verkopende album, na de compilatie die de Japanse band Arashi uitbracht n.a.v. hun 20-jarig jubileum. Billie Eilish leverde met Bad Guy de best presterende single van 2019 af.

download het IFPI Global Music Report
JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame