Spotify maakt cijfers bekend voor eerste kwartaal 2020
Op 29 april maakte Spotify de cijfers bekend voor het eerste kwartaal van dit jaar. Als beursgenoteerd bedrijf moet Spotify transparant rapporteren over die gegevens. De meeste cijfers kleuren groen, maar er zijn ook wat donkere wolken aan de horizon.
Eerst maar even het goeie nieuws. Spotify telt momenteel 130 miljoen betalende gebruikers wereldwijd. Dat is een stijging van 31% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en een stijging van 5% ten opzichte van het vorige kwartaal. Tellen we daar ook de gebruikers van de gratis versie bij, dan heeft Spotify momenteel 268 miljoen Monthly Active Users.
Ook de financiële gegevens tonen een duidelijke groei. Met $ 1,85 miljard totale omzet in Q1 2020 laat Spotify een groei optekenen van 22% t.o.v. Q1 2019. Dat ligt volledig in de lijn van de verwachtingen; Spotify voorspelde vorig jaar voor Q1 2020 een omzet tussen de $ 1,71 miljard en $ 1,91 miljard. Het bedrijf was in het voorbije kwartaal opnieuw niet winstgevend (een verlies van $ 17 miljoen), maar het verlies lag wel een pak lager dan vorig kwartaal of dezelfde periode vorig jaar.
Toch was het in de eerste drie maanden van dit jaar niet allemaal rozengeur en maneschijn voor de streaminggigant:
- hoewel er (nog) geen grote impact van corona zichtbaar is in de globale cijfers, laat de crisis zich wel degelijk voelen bij Spotify. Vooral in zwaar getroffen landen als Italië en Spanje ging het aantal Daily Active Users drastische omlaag. Ochtendroutines zien er helemaal anders uit, waardoor vooral op dat moment van de dag podcasts en muziek veel minder beluisterd werden, bv. tijdens het pendelen. Financiële impact van de crisis was vooral voelbaar in de advertentie-inkomsten van de gratis versie. In vergelijking met Q1 2019 groeiden die inkomsten met 17%, maar als we vergelijken met het laatste kwartaal van 2019, zien we een daling van maar liefst 32% in advertentie-inkomsten. Dat zorgt ervoor dat de totale omzet van Spotify in vergelijking met het vorige kwartaal eigenlijk niet veranderd is. De impact laat zich verder voelen in de voorspelling die Spotify maakt over de jaaromzet voor 2020. Die is nu van een voorspelde omzet tussen de $ 8,08 en $ 8,48 miljard naar beneden bijgesteld tot $ 7,65 à 8,05 miljard.
- de groei in opbrengsten van Premium gebruikers (betalende abonnees dus) lag het afgelopen kwartaal een pak lager dan vorig jaar. In Q1 2019 rapporteerde Spotify een Premium omzet van $ 1,385 miljard, een groei van $ 348 miljoen ten opzichte van Q1 2018. In Q1 2020 was de Premium omzet $ 1,700 miljard een kleinere groei dus van ‘maar’ $ 315 miljoen. Vreemd, als je weet dat het aantal Premium gebruikers met 30 miljoen is toegenomen...
- de oorzaak is te zoeken in de zogenaamde ARPU (Average Revenue Per User): het bedrag dat een gemiddelde Premium gebruiker maandelijks opbrengt. Die ARPU is al enkele jaren in vrije val, en dat is vooral een ontwikkeling die de platenfirma’s (en dus ook artiesten) zorgen baart. Hoe hoger de ARPU, hoe hoger namelijk ook de uitkeringen die zij ontvangen voor het gebruik van hun opnames. Omdat Spotify zo hard gefocust is op groei, en zoveel mogelijk gebruikers een abonnement wil doen aanschaffen, hanteren ze een agressieve prijzenpolitiek: verlengde gratis proefperiodes van een Premium-abonnement, grote familie- en studentenkortingen, erg lage abonnementsprijzen in nieuwe markten waar Spotify wil doorbreken (bv. India) etc. De ARPU stond in het afgelopen kwartaal op een historisch laag peil van $ 4,87. Sinds 2015 is de ARPU met meer dan 25% gedaald. Een mogelijke oplossing zou zijn om de maandelijkse abonnementsprijs wat op te trekken (zoals eerder al in Noorwegen gebeurde), maar op de presentatie van de jongste kwartaalcijfers liet CEO Daniel Ek duidelijk verstaan dat daar voorlopig geen sprake van kan zijn.
De globale Spotify-cijfers voor Q1 2020 kleuren dus over het algemeen groen, maar zoals vaak zijn het de details die enige nuance brengen in dit verhaal.
Alle financiële rapporten van Spotify kan je integraal nalezen op investors.spotify.com.
Voor meer inzichten in de impact van de coronacrisis op streaming kan je op vrijdag 1 mei om 16u een webinar volgen met de experts van Music Ally. Info & inschrijfmogelijkheden vind je hier.
Blijf je graag op de hoogte van sectorspecifiek nieuws en trends in de muziekindustrie? Schrijf je in voor onze sectormailing en we sturen geregeld updates jouw richting uit.
Reclame