VI.BE

UNWRAP. serveert je opnieuw de toekomst van muziek en entertainment

UNWRAP. serveert je opnieuw de toekomst van muziek en entertainment

Op 13 en 14 oktober vindt in Kortrijk de tweede editie plaats van UNWRAP., dé conferentie over de toekomst van digitaal entertainment. UNWRAP. slaat bruggen tussen de muziek-, gaming-, audiovisuele en filmindustrie en toont je twee dagen lang de meest prikkelende samenwerkingen en technologische ontwikkelingen. VI.BE programmeerde mee een stevige selectie muziekgerelateerde talks; we lichten ze hier een voor een voor je uit. 

16.09.22

Nieuws

Een dance show organiseren in de Metaverse - en hoe het helemaal verkeerd kan gaan

B00NKB0TS is het NFT dj-project van Jonas Kiesekoms en Maarten Elen, de producers achter het succesvolle dance duo Mumbai Science. Tijdens de coronacrisis, toen live spelen onmogelijk was, zochten ze naar nieuwe manieren om te connecteren met hun fans. De metaverse, web3 en NFTs brachten de oplossing. Jonas en Maarten creëerden een collectie van generatieve dance muziek (B00NKB0TS) en gingen op tour in verschillende metaverses. In deze talk ontdek je hoe B00NKB0TS gemaakt werden, hoe je een aantrekkelijke show bouwt in de metaverse en wat er allemaal fout kan lopen. 

13/10 - 11u-11u30 - Track (Conservatoriumplein)

Muziek- en concertbeleving in Virtual Reality: het verhaal van High Hi

De sound van High Hi herken je meteen: een geut 80s indierock, een snuif 90s shoegaze en dat alles door een noughties blender gedraaid. Het trio Ann-Sofie Ooghe, Dieter Beerten en Koen Weverbergh doet het al ettelijke jaren allesbehalve slecht in De Afrekening en andere alternatieve lijstjes. Het jongste album Return To Dust werd felbejubeld, net als voorganger Firepool (met instant classic Daggers erop). Live is High Hi een behoorlijk indrukwekkend trio, maar de band is ook niet vies van virtuele experimenten. Hoe vertaal je een energieke liveset naar een pakkende Virtual Reality omgeving? Op die vraag geven ze tijdens hun talk hun hoogstpersoonlijke antwoord.

13/10 - 11u30-12u - Track (Conservatoriumplein) 

Hoe componeer je muziek voor games?

Justine Bourgeus (aka Tsar B) moeten we niet meer voorstellen. De klassiek getrainde violiste, producer en singersongwriter heeft ondertussen 1 full album, 3 EPs en een theatrale concertfilm op haar palmares. Maar ze maakt ook muziek voor reclame, films, series en ... games. 
In deze talk geeft ze een inkijk in het proces van muziek maken voor videogames, de rol die muziek speelt in de gameplay, de wisselwerking tussen beeld en geluid etc. 

13/10 - 12u-12u30 - Track (Conservatoriumplein)

A Holistic View on the Fundamental Essentials of Game-Audio Development

Gwenifer Raymond is een getalenteerde sologitariste met 2 albums onder de arm én een doctoraat in de astrofysica op zak. Ze begon haar carrière in gaming in 2011 als AI-programmeur voor de Total War titels. Ondertussen werkte ze al bij verschillende grote studio's, met een specifieke focus op audiodesign, AI en gameplay. Momenteel is Gwen technisch directeur bij Rev Rooms, een audiostudio voor games gebaseerd in de UK. In deze talk kom je alles te weten over hoe audiodesign voor gaming precies in zijn werk gaat.

13/10 - 14u30-15u - Track (Conservatoriumplein)

De Magie van Tomorrowland

Muziekliefhebbers van over de hele wereld kennen de rijkelijke decors en de prachtige trailers & aftermovies die Tomorrowland kenmerken. Maar wie en wat gaat daarachter schuil? Voortdurende innovatie zit in het DNA van Tomorrowland, denk maar aan de digitale festivals tijdens de coronacrisis en de NFT-projecten tijdens Tomorrowland Winter en Core Festival. Om dat allemaal te realiseren is er uiteraard een straf team en een hoop technologie nodig. Maarten Veldeman, Jonathan De Clercq en Christophe Van den Branden negeren voor één keer het motto 'keep the magic secret' en geven je een unieke inkijk in het creatieve proces van Tomorrowland.

13/10 - 16u30-17u30 - Depart (Nelson Mandelaplein)

The Pack: hoe technologie artiesten- en crewmanagement gemakkelijker maakt

Hans Ascrawat is nog lang niet aan zijn pensioen toe, maar toch is hij al een muziekindustrieveteraan. Hij heeft een verleden als artiestenmanager maar we kennen hem uiteraard ook van zijn tour- en productiemanagementfirma LobbyCall. De tourmanagers van LobbyCall werken over de hele wereld voor internationale namen als The1975, Alt-J of Digitalism, maar ook voor Belgische toppers als Goose of STAKE.
Al de kennis die Hans heeft opgedaan door het jarenlang regelen van complexe werkprocessen giet hij nu in The Pack: een app die artiesten, hun crew en hun management per project of tour samenbrengt en in de eerste plaats financiële processen vlotter wil laten verlopen. Later komen daar ook tools bij om makkelijker crewleden (denk aan freelancers voor productie, geluid, licht, extra dansers etc.) voor tours en andere projecten te vinden. Hoe het precies werkt komt het team van The Pack je haarfijn uitleggen.

14/10 - 11u-11u30 - Track (Conservatoriumplein)

Immersieve audio in liveconcerten en opgenomen muziek

Frank Voet is uiteraard geen onbekende in onze muziekscene. Al meer dan 20 jaar is hij een van de meest toonaangevende sound engineers in ons land. Hij was nauw betrokken bij de postproductie van de digitale Tomorrowland-shows en zat achter de knoppen van de Dolby Atmos opnames van o.a. Stromae, Charlotte Adigéry, Selah Sue en Damso. Momenteel bouwt hij aan een nieuw muziek- en opnamecomplex, inclusief een immersieve mixingruimte.
Immersieve audio is al even een hot topic. Concertzalen kiezen steeds vaker voor immersieve geluidstechnologie, en ook op de jongste editie van Pukkelpop kon je je onderdompelen in immersieve audiobeleving. De technologie is dan ook heel interessant voor zowel liveconcerten, als opgenomen muziek én geluids- en muziekbeleving in games. Frank vertelt tijdens UNWRAP. waar we vandaag staan en waar het met immersieve audio naartoe gaat.

14/10 - 12u-12u30 - Track (Conservatoriumplein)

Building a Music Metaverse: the Journey of Ristband

Anne McKinnon heeft een achtergrond in de gamingindustrie en als techjournaliste. Ze is wereldwijd een veelgevraagde spreker als het gaat over gaming en e-sports, startups, en vooral het snijvlak tussen muziek en technologie. Sinds 2017 onderzoekt ze het potentieel van virtuele concerten en wat ze kunnen betekenen voor de muziekindustrie. Tijdens de jongste editie van SXSW werd Ristband officieel gelanceerd, het multiplayer concertplatform dat ze bouwde samen met haar co-founder en muzikant Roman Rappak (Breton, Miro Shot). Ristband biedt de technologie en beleving om live concerten ook real time in een gaming-omgeving te organiseren. Het platform kan ook gebruikt worden voor marketingdoeleinden, om nieuw talent te ontdekken etc. 
Wat heeft Anne geleerd tijdens het bouwen van Ristband? Wat werkt en wat werkt niet? Is er ook post-COVID ruimte voor virtuele concerten? En wat maakt van een gamingplatform een écht muziekmetaverse?

14/10 - 14u-14u30 - Track (Conservatoriumplein)

Accessibility in Games & Music

Diversiteit, inclusie en toegankelijkheid zijn veelbesproken maatschappelijke topics. Maar ook in de entertainmentindustrie wordt er volop ingezet op het toegankelijker maken van titels, producties, shows, bedrijven etc. voor iedereen. In dit panelgesprek praat Tara Voelker hierover met Anne McKinnon en Allie Weis. Tara is Senior Accessibility Lead by XBox Game Studios. In die rol streeft ze naar een maximaal toegankelijke spelervaring in alle titels van XBox Game Studios. Anne McKinnon (zie ook hierboven) deed ikv haar muziekmetaverse Ristband een onderzoek rond diversiteit en inclusie in metaverses en schreef er een manifest over. Allie Weis is Ethics Coordinator in International Game Development bij HOWEST/Digital Arts & Entertainment. Ze host ook de boeiende video- en podcastreeks Game for Thought, een reeks talks over ethische thema's in de gamingindustrie.

14/10 - 14u30-15u00 - Track (Conservatoriumplein)

Live shows & dj-sets

Geen conferentie over de entertainmentindustrie zonder stevige afterparty. Daar wordt tijdens UNWRAP. voor gezorgd door het team van Wilde Westen in De Kreun. Op donderdag 14/10 speelt Jennifur, het alter ego van Hector Devriendt, een set vol warme elektronica. Jennifur maakte recent nog de muziek voor het alomgeprezen snowboardgame Shredders van de Belgische studio I-Illusions. Op vrijdag 15/10 gaat het er iets steviger aan toe met Hunter, de Belgische metalband die sinds 2016 de podia onveilig maakt. De 5 bandleden speelden al 20 jaar lang samen in andere projecten, maar vonden elkaar in 2016 eindelijk in Hunter. Ze hebben trouwens ook een stevige link met de Belgische top-gameontwikkelaars van Larian Studios.

Het volledige programma en alle info vind je op unwrap.be. Tickets koop je hier, een dagpas kost 135 euro (btw incl.), een combiticket 212 euro (btw incl.). Tickets geven ook toegang tot de Career Fair (zie hieronder), netwerkreceptie en de concerten/afterparty. Voor studenten is er een stevige korting: die kunnen voor 25 euro per dag naar UNWRAP., inclusief Career Fair en concerten/afterparty.

Career Fair

Heb je een organisatie of bedrijf in de muzieksector, en heb je vacatures of stageplekken open staan? Dan kan je een stand huren op de Career Fair, waar een grote groep (internationale) studenten met jou kennis kan komen maken. 
Ben je een student op zoek naar een interessante stage of een eerste werkervaring? Dan is de Career Fair uiteraard zeker iets voor jou!

Investor Track

Ben of ken je een startup die actief is op het snijvlak van muziek, technologie en/of gaming? En ben je nog op zoek naar extra financiering? Tijdens UNWRAP. kan je je project pitchen voor een groep investeerders en captains of industry. Schrijf je nu in! Indien je geselecteerd wordt om te komen pitchen krijg je uiteraard ook een gratis dagticket voor de UNWRAP. conferentie.