VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Universal Music en Deezer bundelen krachten om streaming economie te onderzoeken

Universal Music en Deezer bundelen krachten om streaming economie te onderzoeken

Universal Music en Deezer hebben officieel aangekondigd dat ze gaan samenwerken om “potentiële nieuwe economische modellen voor muziekstreaming te onderzoeken die meer erkenning geven aan de waarde die de artiest creëert”.

16.03.23

Nieuws

Universal-baas Lucian Grainge heeft bezorgdheden geuit op het huidige streaming model waarbij de inkomsten van abonnementen verdeeld worden over artiesten op basis van hun aandeel in de totale streams op het platform, ook wel gekend als het ‘pro rata’ model. Inkomsten worden dus samengebracht en verdeeld over alle artiesten op basis van het aantal streams die elke artiest heeft behaald over een bepaalde periode. Ook audio zoals regengeluiden of befaamde white noise albums (non premium-music) worden in deze pot meegerekend, terwijl de achterliggende economie heel verschillend is (investeringskost vs. opbrengsten).  

Deezer wil al langer overstappen op een user-centric model, waarbij inkomsten worden verdeeld op basis van de werkelijke luistertijd van individuele gebruikers naar specifieke artiesten. Er wordt namelijk beargumenteerd dat dit model eerlijker zou zijn omdat het de directe bijdrage van individuele luisteraars aan de inkomsten van specifieke artiesten weerspiegelt. 

Met een nieuwe alliantie zoeken Universal en Deezer nu verder naar alternatieve benaderingen. De samenwerking heeft tot doel nieuwe methoden te ontwikkelen die op een holistische manier artiesten belonen voor de waarde die ze creëren. Ze willen de belangen van artiesten, fans en streamingdiensten beter op elkaar afstemmen en manieren onderzoeken waarop artiesten vanuit elk genre en elke geografie commercieel meer kunnen profiteren van streaming. Het partnership zal zich richten op data-analyse om economische modellen te evalueren die gericht zijn op de groei van abonnees, het smeden van sterke banden met muziekfans en het ontwikkelen van commerciële kansen voor de bredere muziek gemeenschap.

Het is nog onduidelijk welke alternatieve benaderingen zullen worden onderzocht en hoe deze de muziekindustrie zullen beïnvloeden. Deze alliantie tussen Universal Music en Deezer kan wel een belangrijke stap zijn in de ontwikkeling van een eerlijker en duurzamer model voor muziekstreaming.

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame