VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Universal en TikTok komen dan toch tot een nieuwe overeenkomst

Universal en TikTok komen dan toch tot een nieuwe overeenkomst

3 maand na het stuklopen van de onderhandelingen komen Universal en TikTok met het nieuws dat ze een nieuwe licentieovereenkomst hebben afgesloten.

02.05.24

Nieuws

Goed nieuws voor fans van artiesten als Billie Eilish, Angèle en The Weeknd want hun muziek wordt terug beschikbaar op TikTok! Gebruikers kunnen dus opnieuw video’s maken met muziek van artiesten die tot de Universal stal behoren. Op 31 januari liepen de onderhandelingen stuk vanwege kwesties zoals de passende compensatie voor deze artiesten en songwriters, het beschermen van menselijke artiesten tegen de schadelijke effecten van AI, en online veiligheid voor TikTok-gebruikers.

Universal lijkt nu zijn slag thuis te halen, omdat de nieuwe overeenkomst net die kwesties aanpakt. Te beginnen met de verbeterde compensatie voor artiesten en songwriters. Zij zouden nu een eerlijkere vergoeding krijgen voor het gebruik van hun muziek op TikTok. Bovendien opent de overeenkomst nieuwe promotiemogelijkheden, waardoor ze hun fanbase kunnen uitbreiden en meer exposure kunnen genereren op het platform.

Naast financiële compensatie en promotiemogelijkheden, richt de overeenkomst zich ook op het beschermen van artiesten tegen de negatieve effecten van AI en het verbeteren van de online veiligheid voor TikTok-gebruikers. TikTok beloofde ook samen te werken met Universal om ongeautoriseerde, door AI gegenereerde muziek op te sporen en te verwijderen van het platform, evenals tools te ontwikkelen om de attributie van royalty’s te verbeteren.

Ole Obermann, Global Head of Music Business Development bij TikTok, vertelt dat ze ernaar uit kijken om samen te werken om diepere verbindingen te creëren tussen artiesten, makers en fans. AI-tools zouden verantwoord worden ontwikkeld om een nieuw tijdperk van muzikale creativiteit en fanbetrokkenheid mogelijk te maken, terwijl menselijke creativiteit wordt beschermd. 

Deze nieuwe overeenkomst toont nog maar eens aan hoe belangrijk muziek is voor sociale mediaplatformen en hoe belangrijk die platformen zijn voor muziekontdekking en de connectie met fans. 

Vacature directeur

Reclame