VI.BE

Ultratop jaaroverzicht 2020: een analyse
duncan loudon © the weeknd

Ultratop jaaroverzicht 2020: een analyse

Ultratop is de officiële instantie die in België alle statistieken over fysieke verkoop, downloads, streaming en airplay verzamelt. Die gieten ze in wekelijkse hitlijsten, en uiteraard ook in een jaaroverzicht. We zetten de belangrijkste vaststellingen van het Ultratopjaar 2020 op een rijtje.

22.12.20

Nieuws

De top van het jaaroverzicht verrast alvast niet: op 1 vinden we ‘Blinding Lights’ van The Weeknd, ook al de meest gestreamde single op Spotify in 2020. Het nummer stond maar liefst 17 weken op 1 en verpulverde daarmee alle records. Er waren het afgelopen jaar 7 verschillende nummer 1-hits, 2 meer dan in 2019. Na The Weeknd stond de Tiktokhit ‘Jerusalema’ van Master KG ft. Nomcebo Zikode het langst op 1 genoteerd (10 weken).

Anders dan in de streaminglijsten doen lokale artiesten het wél goed in het Vlaamse Ultratop-jaaroverzicht, uiteraard met dank aan de airplay die ze krijgen op onze nationale radiozenders. Op de tweede plaats in de singles-lijst vinden we ‘Kom wat dichterbij’ (uit het VTM-programma ‘Liefde voor muziek’), de meest succesvolle single uit de carrière van Regi. Verder vinden we nog 15 Belgische noteringen terug in de top 100, met tracks van o.a. Lost Frequencies (3x), Loïc Nottet, Angèle, Laura Tesoro, Ibe, Milow, Bazart, Stan Van Samang etc.

Een heel ander beeld zien we in Wallonië: daar staan amper 6 Belgische titels in de top 100 van 2020. Vorig jaar waren dat er nog 18, al moeten we er voor de volledigheid bij vermelden dat er daarvan 8 op naam van Angèle en Roméo Elvis stonden. Dit jaar vinden we Angèle opnieuw terug in de Waalse top 100 (2x), samen met Loïc Nottet, Lost Frequencies, Typh Barrow, Kid Noize en uiteraard Damso (de best gestreamde Belgische artiest op Spotify het afgelopen jaar).

Zowel in Vlaanderen als in Wallonië wordt de lijst verder vooral gevuld met buitenlandse pop en dance. Billie Eilish en Dua Lipa doen het met elk 3 singles zoals verwacht erg goed. Opvallend: de artiesten die de streamingrecords van 2020 op hun naam mochten schrijven, ontbreken grotendeels in de Ultratop-lijsten. Bad Bunny, J Balvin en Juice WRLD komen niet voor in de top 100 van 2020; Drake staat met z’n ‘Toosie Slide’ pas op plaats 59. Er is dus duidelijk nog heel wat groeimarge voor streaming in België.

De officiële hitlijsten (singles, albums, Nederlandstalig, back catalogue ...) vind je allemaal op de site van Ultratop

Spotify Wrapped 2020: de Belgische cijfers

JBL: Martin Garrix Music Academy