VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

TikTok lanceert nieuwe streamingdienst

TikTok lanceert nieuwe streamingdienst

Na maanden van speculatie over de plannen van TikTok om een zelfstandige muziek streamingdienst te lanceren, kondigde het bedrijf op 6 juli ‘TikTok Music’ aan.

10.07.23

Nieuws

TikTok Music wordt een premium-only muziekabonnementsdienst in Indonesië en Brazilië, en wordt ondersteund door de catalogi van de drie grote platenmaatschappijen: Universal Music Group, Warner Music Group en Sony Music.

De app wordt omschreven als een “sociale muziekstreamingdienst”. Een belangrijk kenmerk van de app is dat gebruikers volledige versies van virale TikTok-nummers kunnen streamen op TikTok Music. Andere functies in de nieuwe TikTok Music bij de lancering zijn onder andere een Lyrics Search, de mogelijkheid om mee te zingen in karaokestijl met een Real-Time Lyrics-functie en een Shazam-achtige songidentificatietool genaamd Song Catch. TikTok Music zal ook gepersonaliseerde aanbevelingen doen en afspeellijsten samenstellen. Maar het zal ook meer de sociale kant van TikTok uitademen met andere gebruikersfuncties zoals commentaar geven en in contact kunnen komen met “gelijkgestemde” muziekfans.

Op 5 september vervangt het de vorige streamingdienst van TikTok, Resso. TikTok Music zegt dat bestaande Resso-gebruikers hun accounts “met één druk op de knop” kunnen overzetten naar de nieuwe app. Met deze nieuwe app lijkt TikTok verder de handschoen op te nemen tegen concurrenten als Spotify en Apple Music. Interessant is wel dat TikTok in mei een proefovereenkomst sloot met Apple Music om gebruikers actief naar die dienst te pushen wanneer ze in bepaalde gebieden een video met muziek bekijken.

Enorm bereik

Dat de muziekstreaming-app wordt gelanceerd in Brazilië en Indonesië, komt wellicht door TikTok’s enorme bestaande bereik in beide markten. Volgens Datareportal is Brazilië naar schatting de op twee na grootste markt voor TikTok, met meer dan 84 miljoen gebruikers. Indonesië is volgens Datareportal de op één na grootste markt voor TikTok met naar schatting 113 miljoen actieve TikTok-gebruikers van 18 jaar en ouder. Bovendien zijn beide markten al getest met Resso. Het is nog niet duidelijk of het muziekplatform vanaf de lancering naar andere landen komt.

Volgens Billboard zou TikTokMusic een “potentiële game-changer” kunnen zijn voor de muziekindustrie, erop wijzend dat de houders van de rechten druk uitoefenen op het bedrijf TikTok om over te schakelen van een advertentie-ondersteund model naar een abonnementsmodel. 

DS Podcastfestival

Reclame