TikTok lanceert nieuwe promotools voor artiesten
Het blijft TikTok-nieuws regenen. Een week na de aankondiging van de ‘Add to Music’-functie voor gebruikers van het platform, introduceren ze nu een reeks promotietools voor artiesten onder de noemer “Artist Account”. Zo blijft TikTok zich verder profileren als muziekplatform.
Een van de beschikbare tools voor artiesten met een Artist Account is de ‘Artist Tag’, waarmee TikTok-gebruikers kunnen zien dat je een artiest bent. Om die tag te kunnen krijgen, moet je minstens 4 nummers op het platform hebben staan.
Via de ‘Music Tab’ kunnen fans ook de catalogus van een artiest zien, vergelijkbaar met streamingplatforms. Nieuwe muziek wordt automatisch toegevoegd, met vermelding van het aantal TikTok-video’s en korte fragmenten van de nummers.
Met de ‘New Release’-tool kunnen artiesten hun nieuwste release tot 14 dagen voor de release en 30 dagen nadien extra in de kijker zetten. Nieuwe releases worden zo ook zichtbaar op de ontdekkingspagina van TikTok. Zin om fans meer inzicht te geven in het verhaal of de inspiratie achter een bepaald nummer? Dat kan je via de ‘Behind the Song’-tool.
Op Spotify kan het al langer, maar ook TikTok geeft aan geverifieerde artiesten de mogelijkheid om rechtstreeks tickets te verkopen via het platform. Sinds 2022 was er al een betaversie uitgerold in de VS, maar de uitbreiding van de samenwerking met Ticketmaster zorgt voor een geïntegreerde ticketverkoop via TikTok in 20 nieuwe landen, waaronder ook België.
Reclame