VI.BE

Spotify zet 2022 sterk in

Spotify zet 2022 sterk in

Na de invasie van Oekraïne besliste Spotify om hun diensten niet langer aan te bieden in Rusland. Daardoor verloor de streamingdienst maar liefst 1,5 miljoen abonnees. Desondanks steeg het totaal aantal abonnees met zo'n 2 miljoen in vergelijking met het laatste kwartaal van 2021. Het bedrijf boekte in het voorbije jaar een nettoverlies van 6 miljoen dollar; een jaar geleden was dat nog 14 miljoen.

29.04.22

Nieuws

Nadat Netflix eerder desastreuze cijfers had aangekondigd (een onverwacht verlies van abonnees deed de aandelenkoers kelderen) was het nagelbijtend afwachten of ook Spotify in een zgn. streaming recession zou belanden. Hoewel het aandeel SPOT het vandaag ook alles behalve goed doet, zijn de naakte cijfers dus helemaal niet slecht.

Vooral in Latijns-Amerika en Europa kwamen er nieuwe abonnees bij, zo blijkt uit de cijfers. Vooral dat laatste is opmerkelijk, want de Europese markten leken al even verzadigd te zijn, met hoge aantallen abonnees. In vergelijking met het vorige kwartaal kwamen er zo'n 13 miljoen maandelijkse actieve gebruikers bij. In totaal zijn er momenteel meer dan 420 miljoen gebruikers die maandelijks muziek en podcasts luisteren via Spotify, zowel gratis als met een abonnement. Vooral in Latijns-Amerika, Indonesië, Brazilië en Mexico steeg het aantal MAUs (Monthly Active Users).

In de maanden januari, februari en maart draaide Spotify zo'n 2,6 miljard euro omzet, een stijging met zo'n 19% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Inkomsten uit advertenties stegen met 22%, inkomsten uit abonnementen met 18%. 

De ARPU (het gemiddelde bedrag dat een betalende gebruiker opbrengt) is traditioneel een van de cijfers die door de muziekindustrie met een vergrootglas wordt bekeken. De gemiddelde Spotify-abonnee betaalde in Q1 2022 $ 4,91 per maand. Dat is dus nog steeds onder de psychologische grens van $ 5 per maand, maar het goede nieuws is alvast dat de ARPU in het afgelopen kwartaal opnieuw steeg (3% op jaarbasis om precies te zijn) na een hele periode van dalingen.

Ook het volgende kwartaal ziet er volgens Spotify zelf rooskleurig uit. Voor de maand april verwachten ze nog een bijkomend verlies van 600.000 abonnees in Rusland, maar toch voorspellen ze een groei van zo'n 5 miljoen abonnees in het tweede kwartaal van 2022, met een omzet van zo'n 2,8 miljard euro.

PRG Ware house sessions - LOYD / Caspar

Reclame