VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Spotify blijft grootste streamingplatform, YouTube sterkste groeier

Spotify blijft grootste streamingplatform, YouTube sterkste groeier

Het crisisjaar 2020 liet zich niet voelen op streamingplatformen, die 100 miljoen nieuwe abonnees konden overtuigen. Dat brengt het wereldwijde totaal na het eerste kwartaal van 2021 op net geen 500 miljoen.

12.07.21

Nieuws

Spotify blijft wereldwijd het grootste audio-streamingplatform met een marktaandeel van 32%. Op een jaar tijd trok het platform 27 miljoen nieuwe betalende gebruikers, waardoor ze Q1 2021 konden afsluiten met 356 miljoen maandelijks actieve gebruikers, waarvan 158 miljoen met een abonnement.

De top 3 blijft voorlopig nog dezelfde, met Apple Music op de 2e plaats (16% marktaandeel, een kleine groei van 12%) en Amazon Music op 3 met 13% marktaandeel (+ 27%). Het Chinese Tencent groeit sterk (+ 40%) maar de sterkste groeier is zonder twijfel Google (YouTube Music, dat in de toekomst de belangrijkste inkomstenbron voor de muziekindustrie wil worden) met een stijging van maar liefst 60%. Zeker in groeimarkten als Zuid-Amerika of Zuidoost-Azië en bij een jonger doelpubliek doet YouTube Music het erg goed.

Om vooral in groeimarkten meer voet aan wal te krijgen, hanteren de streaming services een agressieve prijzen- en kortingenpolitiek. Hierdoor stijgt het aantal abonnees wel sterk, maar volgen de inkomsten niet altijd evenredig. Dat blijkt ook uit de Spotify-cijfers: de omzet steeg op een jaar tijd met 16%, maar de inkomsten uit advertenties in het gratis model stegen veel sterker (+ 46%) dan de inkomsten uit abonnementen (+ 16%, terwijl het aantal abonnees dus met 27 miljoen steeg). Wat elke gebruiker opbrengt voor de muziekindustrie (ook wel Average Revenue Per User of ARPU) is dan ook al enkele jaren in vrije val. ARPU daalde het afgelopen jaar opnieuw met 9%, een cijfer dat vooral platenfirma's zorgen blijft baren.

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame