VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

YouTube neemt Spotify in het vizier als grootste inkomstenbron voor muziekindustrie

YouTube neemt Spotify in het vizier als grootste inkomstenbron voor muziekindustrie

YouTube betaalde het afgelopen jaar 4 miljard dollar uit aan rechtenhouders en wil in de toekomst de belangrijkste bron van inkomsten voor de muziekindustrie worden.

09.06.21

Nieuws

Afgelopen week maakte YouTube Global Head of Music (en muziekveteraan) Lyor Cohen bekend dat de streamingdienst in 2020 meer dan 4 miljard dollar heeft uitbetaald aan de muziekindustrie. Dat is ongeveer 20% van de totale omzet van $ 19,78 miljard die YouTube vorig jaar haalde uit advertentieinkomsten. Ook in 2019 werd een vijfde van alle advertentiegeld uitbetaald aan songwriters, artiesten en platenfirma's, toen goed voor meer dan $ 3 miljard.

Cohen wees nog maar eens op de kracht van het dubbele model van YouTube: het ‘gratis’ deel (door Lyor Cohen steevast omschreven als ‘you pay with your eyeballs’, door advertenties te bekijken dus) en de YouTube Premium / YouTube Music abonnementsformule. Die abonnementsformule is naar eigen zeggen trouwens de snelst groeiende in het streaminglandschap. Het aantal YouTube Premium en/of YouTube Music abonnees steeg van 20 miljoen eind 2019 naar 30 miljoen eind 2020, een groei met 50%. Ter vergelijking: het aantal Spotify Premium abonnees groeide in ongeveer dezelfde periode met ‘slechts’ 21% tot 158 miljoen. 

Cohen en YouTube zijn erop gebrand om in de toekomst de grootste bron van inkomsten voor de muziekindustrie te worden. Momenteel is dat nog Spotify, dat in 2020 meer dan 5 miljard dollar uitbetaalde aan rechtenhouders. Om de vergelijking volledig te kunnen maken zijn er echter wel nog wat belangrijke cijfers: 

  • Spotify draaide in 2020 $ 7,9 miljard omzet, ze betaalden dus ongeveer 65% van hun inkomsten uit aan de muziekindustrie, veel meer dan YouTube.
  • Het aantal maandelijks actieve gebruikers (gratis of betalend) op Spotify is ongeveer 360 miljoen, op YouTube is dat 2,3 miljard. 

In absolute cijfers kan Lyor Cohen zichzelf dus zeker op de borst kloppen en zit YouTube dicht op de hielen van Spotify. Maar de value gap (het verschijnsel waarbij YouTube met veel meer gebruikers minder uitbetaalt dan pakweg Spotify dat veel minder gebruikers heef) blijft erg groot. Benieuwd of we daar - althans in Europa - binnenkort verandering in zullen zien nu steeds meer lidstaten de European Copyright Directive (met daarin het felbesproken artikel 17) in hun wetgeving aan het omzetten zijn.

Bekijk het statement van Lyor Cohen tijdens de Future Independents conferentie en het panelgesprek met Emmanuel de Buretel (Because Music) en Nadia Khan (Association of Independent Music, Women in CTRL) op - jawel - YouTube.

Amplo december

Reclame