Soundcloud pakt het ‘zero-plays’-probleem aan met AI-powered ‘first fans’ functie
Het probleem is simpelweg het volume. Bij de laatste telling werden er naar schatting 120.000 nieuwe tracks per dag geüpload naar de grote streamingdiensten. Met zoveel audio-inhoud is het voor een onafhankelijke artiest zo goed als onmogelijk om de aandacht te vestigen op een enkel nieuw nummer. Het probleem is zo acuut geworden dat, volgens gegevens van Luminate, ongeveer 42% van alle nummers die zijn geüpload naar streamingdiensten (ongeveer 67 miljoen nummers) minder dan 10 keer zijn afgespeeld. En bijna een kwart - 24%, of ongeveer 38 miljoen nummers - is helemaal niet afgespeeld. En met de komst van AI-muziektools voor de massamarkt die er prat op gaan dat ze miljoenen originele nummers kunnen maken, kan het probleem de komende maanden en jaren nog veel erger worden.
First Fans functie
Om die reden lanceert muziekstreamingdienst SoundCloud nu de ‘First Fans’ functie. Met First Fans zal het autoplay-algoritme van SoundCloud, dat suggesties voor nummers geeft aan abonnees, een nieuw geüploade track beoordelen en aanbevelen aan ongeveer 100 gebruikers met relevante muziekvoorkeuren. Het bedrijf is ervan overtuigd dat het nummer bij echte luisteraars terechtkomt en niet bij bots, omdat de nummers aan gebruikers worden aangeboden op basis van hun gebruikersactiviteit en luistergeschiedenis.
Om dit mogelijk te maken zal het autoplay-algoritme gebruik maken van AI-technologie die is ontwikkeld door Musiio, een in Singapore gevestigd bedrijf dat SoundCloud vorig jaar heeft overgenomen. Musiio zegt AI te hebben ontwikkeld die op schaal naar muziek kan “luisteren”.
SoundCloud test First Fans momenteel met een selecte groep artiesten op het platform en als het succesvol blijkt, zal het de technologie breder uitrollen, te beginnen met artiesten die geabonneerd zijn op Next Pro, de premium-tier service voor makers.
In de loop der jaren heeft SoundCloud zijn oorspronkelijke rol als platform voor het hosten en streamen van muziek uitgebreid tot een dienstverlenend bedrijf voor artiesten dat zijn premium-abonnees trackingtools, luisterrapporten en zelfs onbeperkte distributie biedt aan rivaliserende streamingdiensten als Spotify, Apple Music, TikTok en anderen.
Alles-in-één platform voor artiesten
Het bedrijf lanceerde vorig jaar een dienst voor bijzonder succesvolle onafhankelijke artiesten, waarbij ze de optie kregen om te “tekenen” bij SoundCloud, waarbij het bedrijf voorschotten betaalt en investeert in de marketing van artiesten op ongeveer dezelfde manier als een traditioneel platenlabel zou doen. Vorig jaar lanceerde het bedrijf ook SoundCloud for Artists, een marketing- en distributieservice voor muzikanten die het beschreef als: “een alles-in-één platform voor artiesten om in contact te komen met fans en hun carrière te versnellen”.
SoundCloud was een van de pioniers op het gebied van gebruikersgerichte betalingsmodellen voor muziekstreamingdiensten. Onder het “Fan-Powered Royalties” systeem wordt het geld van de maandelijkse betaling van elke individuele abonnee alleen verdeeld onder de artiesten waar ze naar geluisterd hebben. Dat verschilt van het pro-rata model dat wordt gebruikt door Spotify en anderen. Daarbij worden inkomsten van abonnees samengevoegd en vervolgens verdeeld op basis van het marktaandeel van artiesten op het hele platform.
Het systeem betekent dat SoundCloud de gedetailleerde gegevens heeft om precies te bepalen wie de grootste luisteraars van een artiest zijn, en op basis daarvan heeft het vorig jaar de tool Fans geïntroduceerd, waarmee artiesten direct in contact kunnen komen met hun superfans. Vanaf vorig jaar werden ongeveer 135.000 artiesten op het SoundCloud platform betaald via Fan-Powered Royalties. Tot nu toe hebben Warner Music Group en Merlin zich aangesloten bij FPR. Vorige maand meldde Bloomberg dat Universal Music Group, ‘s werelds grootste houder van muziekrechten, in gesprek is met SoundCloud over het veranderen van de manier waarop artiesten worden betaald voor streams.
Reclame