VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Nieuw TikTok rapport over muziekontdekking bevestigt verregaande impact

Nieuw TikTok rapport over muziekontdekking bevestigt verregaande impact

TikTok heeft zojuist haar Music Impact Report gepubliceerd en de cijfers spreken boekdelen over de invloed van het platform op de muziekindustrie.

24.11.23

Nieuws

Met het Musical Impact Report dat Luminate in opdracht TikTok heeft uitgevoerd, bevestigt de sociale mediagigant zijn verregaande impact op onze muziekindustrie. Het onderzoek strekt zich uit over de periode van 1 juli 2022 tot 30 juni 2023 en is vooral gebaseerd op data uit de VS, VK, Duitsland, Brazilië en Indonesië.

We zetten de belangrijkste bevindingen op een rijtje: 

  1. Muziek ontdekken en delen: wereldwijd hebben TikTok-gebruikers aanzienlijk meer kans om nieuwe muziekcontent te ontdekken en te delen op sociale of kortevideoplatforms dan de gemiddelde muziekluisteraar.

  2. Link met streaming: TikTok-gebruikers zijn opvallend meer geneigd om betaalde muziekstreamingservices te gebruiken dan de gemiddelde consument. In de VS betaalt een opvallende 62% van de TikTok-gebruikers voor een muziekstreamingservice, vergeleken met het gemiddelde van 43%.

  3. Betrokkenheid en aankopen: de betrokkenheid bij de muziek van een artiest op TikTok correleert sterk met de cijfers op streamingkanalen. TikTok-gebruikers geven meer geld uit aan verschillende muziekaankopen dan de gemiddelde muziekluisteraar. In het VK geven TikTok-gebruikers 49% meer uit aan muziek tegenover de gemiddelde luisteraar.

  4. Live-evenementen en merchandise: in de VS bezocht 38% van de TikTok-gebruikers het afgelopen jaar een live muziekevenement, en 45% kocht merchandise. Dit is respectievelijk 5 en 10% meer dan bij de gemiddelde luisteraar.

Ole Obermann, global head of music business development bij TikTok, benadrukte de rol van TikTok als drijvende kracht achter muziekontdekking, en verklaarde: “Luminate's bevindingen bewijzen wat we al lang wisten: dat TikTok de drijvende kracht is achter muziekontdekking in de industrie, en dat TikTok-gebruikers actief, betrokken en zeer waardevolle drijfveren zijn van inkomsten in de muziekindustrie.”

In navolging van het rapport heeft TikTok ook nog de “Add To Music App”-functie gelanceerd. Deze functie, ontwikkeld in samenwerking met de streamingplatforms, stelt TikTok-gebruikers in staat om ontdekte nummers direct toe te voegen aan Spotify, Apple Music of andere platforms. Hiermee wordt de overgang van het ontdekken van muziek op TikTok naar het beluisteren ervan op betalende streaming platforms natuurlijk een stuk vereenvoudigd. 

Het volledige rapport (incl. grafieken) kan je hier terugvinden.

Vacature jazz, folk, worldwide

Reclame