VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Nieuwe Spotify Fan Study onderstreept belang van superfans

Nieuwe Spotify Fan Study onderstreept belang van superfans

Met hun Fan Studies duikt Spotify diep in de data van luisteraars en geven ze nieuwe inzichten en tips mee voor artiesten en omkadering om te werken op hun fanbase. De laatste in de reeks gaat over ‘Super Listeners’.

28.07.23

Nieuws

Via Audience in Spotify For Artists kan je sinds kort op 6 verschillende segmenten filteren. Zo kan je zien wie in de afgelopen maand (28 dagen) actief geluisterd heeft. Spotify onderscheidt 6 categorieën waarbij Super Listeners het meest actief zijn en ook het meest geneigd zijn om je muziek te blijven streamen. Zo kan je ook leren welke luisteraars eerder passief via radio, playlists of mixes geluisterd hebben. Zeker de moeite om eens te analyseren.

artists.spotify.com

artists.spotify.com

Als we kijken naar het gemiddelde van alle artiesten op Spotify, behoort slechts 2% van de luisteraars tot de categorie Super Listeners. Die 2% is gemiddeld wel goed voor 18% van alle maandelijkse streams. Meer dan de helft van die luisteraars gaat ook over tot het aankopen van merchandise. Niet te onderschatten dus!

Spotify linkt de inzichten in een Fan Study ook telkens aan concrete acties of (betalende) tools. Met Marquee kan je bijvoorbeeld verschillende categorieën luisteraars targetten als je een nieuwe release aan te kondigen hebt. Discovery Mode helpt dan weer om nieuwe luisteraars te vinden. Deze marketing tools zijn wel niet zo goedkoop en dus eerder bestemd voor artiesten en labels met grotere budgetten. 

Ontdek alle inzichten, tips en tools op fanstudy.byspotify.com.

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame