MIA’s 2023: ICP Recording Studios wint de Sector Lifetime Achievement Award
Nog 1x slapen tot de MIA's, en aftellen doen we met de bekendmaking van de winnaar van de Sector Lifetime Achievement Award. Met deze award brengen de VRT en VI.BE hulde aan een persoon of organisatie die een belangrijke bijdrage levert aan de ondersteuning en ontwikkeling van de Vlaamse muzieksector. Dit jaar mag ICP Recording Studios de felbegeerde MIA in ontvangst nemen. John Hastry opende de deuren van ICP Recording Studios in 1980 en bijna 45 jaar later is het nog steeds een internationale referentie.
ICP Recording Studios
John Hastry is geboren in Brooklyn, New York, maar woont al langer dan een halve eeuw op Belgische bodem. Tijdens de jaren ’70 laat hij zich opmerken als de - boomlange - bassist van de luide rockband Doctor Downtrip (later Downtrip).
Het valt Hastry in die dagen op dat ons land geen studio heeft waar je deftig pop en rock kunt opnemen. “Het was de tijd nog van muziekuitgevers die uitvoerders zochten om liedjes op te nemen met een vast orkest. Ik kwam uit de Angelsaksische cultuur van bands die in de studio al experimenterend iets tevoorschijn toverden.”
ICP opent de deuren in 1980. Het letterwoord is een afkorting van Inter Chemicals and Plastics, de firma van de vader van Hastry. Ze maakt machines die vinylplaten - en later cd’s - in krimpfolie verpakt. Op de internationale klantenlijst staan grote platenfirma’s als Deutsche Grammophon, EMI en Polygram.
John krijgt een deel van het bedrijfspand, een voormalige industriële bakkerij in de Emile de Becolaan in Elsene. De website van ICP Recording Studios – de volledige naam vandaag - vermeldt ‘In ’t nieuw’ (1980) van Miek & Roel als eerste project. Een jaar later volgen de eerste platen van De Kreuners en T.C. Matic. Plus ‘Je suis venue te dire que je m’en vais’ van Jo Lemaire en ‘There will be no next time’ van The Kids. De Belgische popmuziek ontkiemt en de ICP wordt een belangrijke kraamkliniek.
‘Feline’ (1982) van The Stranglers luidt een - eerste - Britse invasie in. ‘Locomotion’ (1984) van Orchestral Manoeuvres In The Dark en ‘Bring on the dancing horses’ (1985) van Echo & The Bunnymen zijn made in Belgium, The Cure mixet het album ‘Kiss me kiss kiss me’ (1987) af in Brussel.
Het grootste scharnierjaar is 1985. De Franse grootheid Alain Bashung komt zijn album ‘Live tour 85’ afwerken. Bijna alle belangrijke landgenoten volgen nadien zijn spoor. De lijst is imposant: Benjamin Biolay, Françoise Hardy, Mano Negra, Noir Désir, Vanessa Paradis, Renaud, Indochine… En wat opvalt: ze hebben bijna allemaal een abonnement. Ze blijven terugkeren.
Die trouw is een belangrijke reden waarom de ICP vandaag nog altijd fier rechtopstaat en een internationale referentie is en blijft. Die dankt het deels aan zijn ligging. Brussel is goedkoper dan Londen of Parijs. Deels aan de uitstekende ploeg van technici – zie onder meer Christian Ramon, Michel ‘Shelle’ Dierickx, Erwin Autrique en Phil Delire – die Hastry in huis haalt. Maar bovenal aan het permanente streven naar kwaliteit.
“De Abbey Road Studios in Londen zijn de referentie voor mij.”
John Hastry
ICP is tevens een studio met een ziel, een levend organisme. Jean Blaute en Jean-Marie Aerts, ’s lands producers met de langste staat van dienst, kunnen uren lyrisch doen over hun ‘tweede thuis’. Het studiocomplex is een cocon. Slapen, eten, sporten en werken kan er allemaal onder hetzelfde dak. En dan er is natuurlijk die grot van Ali Baba: een stock met 3.000 vintage instrumenten waar gratis uit geput kan worden. Uniek in de wereld.
“ICP is het ideale huwelijk tussen het beste van België en de Verenigde Staten: toegewijde professionals en Amerikaanse service”, zegt grote fan Axelle Red.
Baas John Hastry kan na vier decennia prat gaan op zo’n 300 gouden en platina platen en honderden tevreden klanten. Zijn strafste realisatie is wellicht ‘Mental floss for the globe’ (1989) van Urban Dance Squad. De plaat die zoveel betekend heeft voor Rage Against The Machine en de Red Hot Chili Peppers.
Niemand zag iets in de Nederlanders. Het was een wilde bende waar platenfirma’s met een grote boog omheen liepen. Dat verandert wanneer Jean-Marie Aerts en John Hastry de groep live zien op de Nederlandse televisie. Hastry doet een voorstel. Urban Dance Squad tekent een artist deal met ICP dat hun album financierde en daarna een licentiedeal regelt. Het klikt ook tussen de groep en Jean-Marie Aerts die de producer wordt. ‘Mental floss for the globe’ haalt de Amerikaanse Billboard 100, de single ‘Deeper shade of soul’ wordt 21ste.
Eén van de vele straffe verhalen die gelinkt kunnen worden aan ICP Recording Studios. Recent werkte ICP nog aan de UK #1 albums van Paolo Nutini, Gorillaz, Wolf Alice en Royal Blood. Ook Coldplay, Lil Nas X, Young Thug, Damso of Angèle knalden er niet lang geleden door de boxen. Een indrukwekkende lijst! En vanaf nu staat ook een Sector Lifetime Achievement MIA op de ICP-mengtafel.
Zin om eens een kijkje achter de schermen te nemen? Check dan zeker ook deze video die ICP Recording Studios maakte.
De MIA’s zijn een organisatie van VRT en VI.BE. Live op woensdag 24 januari om 20.40 uur op VRT 1 en VRT MAX.
De winnaars in de sectorcategorieën (Auteur-Componist, Muzikant, Producer, Live Act, Artwork, Videoclip) worden woensdagavond bekendgemaakt op Studio Brussel, tussen 19.00 en 20.30 uur.
Reclame