LIVEMX lanceert een tweede open call
LIVEMX is een projectprogramma met steun van Culture Moves Europe, dat culturele mobiliteit in alle 40 Creative Europe-landen ondersteunt. Het wil projecten versterken aan de hand van eenvoudige financiële steunmaatregelen, zodat ze hun werking kunnen opschalen of reproduceren in functie van een ambitieus muziekbeleid in Europa. Ook helpt LIVEMX bij het ontwerpen, het participatieplannen en de ontwikkelingsmogelijkheden van betrokken projecten.
Door projecten te ondersteunen die de concrete noden en vragen van het Europese muziekecosysteem beantwoorden wil LIVEMX een meer diverse en duurzame Europese muzieksector bouwen. Daarbij focust het projectprogramma zich op drie thema’s:
-
Muziekexport
-
Livemuziek in concertzalen en clubs
-
Digitale circulatie en engagement
Het budget van 4 miljoen euro wordt verspreid over 90 projecten. Er zijn 3 subsidiecategorieën van 20.000, 40.000 en 60.000 euro (met mogelijke financiering tot 100% van alle kosten). Een eerste open call werd gelanceerd midden november, de geselecteerde projecten kan je hier terugvinden ter inspiratie. Een derde en laatste call zal gelanceerd worden in november 2024.
Doelstellingen
De oproep moet ingaan op minstens een van haar thema’s. Per thema worden concrete verwachtingen gesteld.
-
Op het gebied van muziekexport wordt verwacht dat projecten mogelijke oplossingen aanleveren voor concrete uitdagingen, bijvoorbeeld door nieuwe benaderingen, vaardighedenontwikkeling, kennisontwikkeling- en deling, trainingen... Zo moeten ze de exportcapaciteit van Europese artiesten en professionals vergroten, bijvoorbeeld door co-creatie, innovatieve promotiemanieren of netwerkontwikkeling.
-
Van projecten met betrekking tot livemuziek wordt verwacht dat zij ten goede komen van concertzalen, clubs of organisaties met een live component, zoals promotoren en boekers. Projecten worden geacht om strategieën, methodes en acties te ontwikkelen die draaien om de circulatie van artiesten, ecologische verduurzaming of nieuwe publieksstrategieën.
-
Projecten die inzetten op digitale circulatie en engagement, dienen in te spelen op concrete uitdagingen voor livemuziekomgevingen die gebruik maken van digitale technologieën en aanverwanten, zoals augmented reality of immersieve audio. Hun projecten kunnen bijvoorbeeld de ontwikkeling van nieuwe implementaties, training van muziekprofessionals of studieformats omvatten.
Voorwaarden
Om als organisatie een project te mogen indienen, moet je voldoen aan enkele voorwaarden. Kort samengevat ben je:
-
een private of publieke organisatie met rechtspersoonlijkheid;
-
gevestigd in één van de 27 lidstaten van de Europese Unie of niet-EU-landen die op de datum van de aankondiging van de oproep (6 november 2023!), lid zijn van het Creative Europe Programme;
-
bestaand sinds minstens één jaar voor de deadline van de oproep
-
en kan je bewijzen dat je organisatie ervaren is in het onderdeel van de muzieksector waarop je aanvraag betrekking heeft (livemuziek, muziekexport of digitalisering in de muziekindustrie).
Ingediende projecten moeten ook:
-
overeenstemmen met de Europese beleidsinteresses en -prioriteiten;
-
en toegevoegde waarde hebben voor Europa, wat je ook moet uitleggen in je aanvraag. Voorbeelden zijn de actieve deling van je resultaten of overzetbaarheid van je actie naar andere Europese landen, of opschaling naar andere aan Creative Europe-deelnemende landen.
-
Tot slot moet je ook opletten dat je geen winst mag slaan uit je project én dat je geen dubbele financiering mag krijgen. Je mag met andere woorden slechts één subsidie uit het EU-budget ontvangen.
Infosessies
Tijdens drie sessies onder leiding van experts uit de sector krijgen deelnemers toegang tot strategieën en tools om de relevantie en impact van hun projecten te vergroten.
- DIGITALE CIRCULATIE | 21 mei @ 11u00 (CET): Hoe kunnen digitale tools en strategieën eerlijke en duurzame businessmodellen garanderen voor de live muzieksector en voor grensoverschrijdende circulatie?
- MUZIEK EXPORT | 23 mei @11u00 (CET): Welk ontwikkelingspad naar een impactvolle muziekexportstrategie (van het betreden van een markt, het in contact komen met de juiste professionals tot het promoten van je muziek in het buitenland en co-creatie/co-productie exportmanieren)?
- LIVE MUZIEK LOCATIES | 28 mei @11u00 (CET): Welke tools, strategieën en trainingsprogramma's kunnen meer diverse, inclusieve en duurzame muziekpodia ondersteunen?
In deze tutorial video worden alle te volgen stappen nog eens duidelijk uitgelegd. Via deze pagina op de website van LIVEMX kan je je vragen stellen. Verdere info vind je op https://livemx.eu/.
Reclame