VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Is TikTok dan toch minder belangrijk voor muziek dan gedacht?

Is TikTok dan toch minder belangrijk voor muziek dan gedacht?

Uit een nieuw rapport van IFPI blijkt dat er in 2022 minder naar short-form video's (TikTok, Reels, Shorts ...) met muziek gekeken werd dan vorig jaar.

21.11.22

Nieuws

In 2022 luisterden we gemiddeld 20,1 uur per week naar muziek. Vorig jaar was dat nog 18,4 uur. Landen die duidelijk boven dat gemiddelde uitschieten zijn o.a. India (25,7 uur), China (28,3 uur), Indonesië (27,2 uur) en Nigeria (30,4 uur).

In een gemiddelde week luisteren we het meeste naar betalende audiostreamingdiensten als Spotify Premium of Apple Music. Videostreamingplatformen als YouTube staan op de 2e plaats, en radio neemt nog steeds een opvallende derde plaats in wereldwijd. In het algemeen luistert een gemiddelde respondent op meer dan 6 verschillende manieren naar muziek. Helaas geeft nog steeds 30% van de respondenten toe dat ze illegale bronnen gebruiken om muziek te beluisteren of aan te schaffen.

Luistermix op weekbasis - bron: IFPI

Luistermix op weekbasis - bron: IFPI

Audiostreaming blijft dus de meeste populaire manier om muziek te consumeren, en is zelfs nog licht populairder dan vorig jaar. Als we kijken naar de tijd die mensen spenderen op een audiostreamingplatform, gaat het zelfs om een stijging van 10%. Maar liefst 75% van de respondenten geeft aan dat ze in de maand voor de bevraging (juni-september 2022) gebruik hadden gemaakt van een audiostreamingdienst (betalend of gratis met advertenties).

De helft van de bevraagden gebruikte in de maand voor de bevraging een platform voor zgn. short-form video, korte video's dus zoals we die hoofdzakelijk op TikTok vinden. Iets minder dan twee derde (63%) van de tijd op die platforms werd gespendeerd aan muziekgerelateerde video‘s. Dat is ontzettend veel en kan er dus op wijzen dat TikTok een enorm grote rol speelt in de consumptie en ontdekking van muziek (ondanks de stijgende kritiek op de royalty‘s die ze uitbetalen). Dat is in elk geval de indruk die we het afgelopen jaar door alle berichtgeving kregen. Maar de cijfers spreken dat enigszins tegen. In 2021 waren muziekgerelateerde video‘s nog goed voor 68% van de gebruikerstijd op TikTok en co. Waar short-form video in 2021 nog 11% van de wekelijkse mix uitmaakte, is dat in 2022 gedaald naar 8%. Ook langere (muziek)video‘s, zoals bv. op YouTube, deden het in 2022 iets minder goed dan het jaar ervoor. We keken dus minder naar muziekgerelateerde video‘s op een scherm, maar genoten dit jaar weer meer van liveconcerten (van 2% in een gemiddelde week in 2021 naar 4% nu), luisterden iets meer naar de radio, legden iets meer onze eigen muziekcollectie op en streamden iets meer. 

Tot slot nog dit: gamen blijkt een belangrijke driver om naar muziek te luisteren. 44% van de gamers bezocht een virtueel concert op een gamingplatform (denk Fortnite, Roblox etc.) in de 3 maanden voorafgaand aan de bevraging. De interesse van gamers in virtuele livemuziek is sterk toegenomen t.o.v. 2021, toen 33% van de gamers aangaf een concert op een gamingplatform bezocht te hebben.

Het volledige IFPI-rapport Engaging with Music 2022 kan je hieronder downloaden.

download Engaging with Music 2022
JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame