Dit zijn de winnaars van de VI.BE scriptieprijs 2023
Deze editie onderscheidt zich door een opvallend aantal inzendingen met hoge maatschappelijke relevantie, een opmerkelijke verschuiving ten opzichte van de meer technisch gerichte onderwerpen van voorgaande jaren. Zowel bachelor- als masterscripties hadden duidelijk afgebakende onderwerpen, wat goed is voor hun praktische inzetbaarheid. De diversiteit van onderwerpen was opmerkelijk variërend, met onderwerpen zoals competentie- en samenwerkingsmodellen, digital reality, vrijwilligersbeleid, expressievormen in uitvoeringspraktijken en wetgeving. Verder oordeelde de vakjury van onderzoekers en muziekprofessionals, die bestond uit Ayco Duyster (Radio 1), Barbara Delft (De Federatie), Hanne Valckenaers (Musickness), Marc Steens (Clubcircuit, PXL-Music), Pedro Debruyckere (Arteveldehogeschool) en Ufuk Demir (C-Mine), ook dat de kwaliteit dit jaar zeer hoog lag. Wel merkten ze op dat er dit jaar geen inzendingen waren op basis van cijfermatig onderzoek, terwijl de nood daaraan in de muzieksector toch hoog is.
Beste bachelorscriptie 2023: Laura Palma
De winnende bachelorproef komt van de hand van PXL-Music-studente Laura Palma. Haar bachelorscriptie, getiteld: “Welke invloed zal de invoering van een nieuw onoverdraagbaar vergoedingsrecht hebben op streaminginkomsten van muzikanten?”, werd in een historische verkiezing unaniem aangeduid als de allerbeste.
In deze video vertelt ze je alles wat je moet weten over haar scriptie:
Laura weet de verschillende pros en cons rustig en neutraal over te brengen, toont voorzichtigheid in haar conclusies en besluit met een stimulans voor verdere open dialoog in het voordeel van muzikanten.
ayco duyster
Beste masterscriptie 2023: Pieter-Jan Nerinckx
KU Leuven-student Pieter-Jan Nerinckx schreef met “Tussen feest en verzet: Organisatie, structuur en betekenisgeving in de Belgische free party scene en freeteknocultuur”, de beste masterproef. Zijn scriptie werd onder meer geloofd voor de diepgravende literatuurstudie, die niet alleen heel compleet, maar ook heel begrijpend en functioneel werd aangepakt. Hij schonk daarbij ook aandacht aan de belangrijke technische en muzikale invloed van black communities en de invloed van free parties op festival- en clubcultuur vandaag.
In deze video vertelt hij je alles wat je moet weten over zijn scriptie:
Met zijn interviews op basis van nabijheid, waarbij de organisatoren van free parties zo veel mogelijk zelf aan het woord kwamen. Zo kon hij hun ontwikkelingen en ambities (bv. naar een gulden middenweg tussen vrijheid en samenwerking) én hun gebreken goed beschrijven.
de voltallige jury
VI.BE Scriptieprijs 2024
Wie dit academiejaar een scriptie schreef over een muziekgerelateerd onderwerp, kan nu z’n kans wagen voor de VI.BE scriptieprijs 2024. Inzenden kan via onderstaande link.
Reclame