Europese muziek online vinden en promoten: doe mee aan een nieuwe studie
In opdracht van de Europese Commissie werken IDEA Consult, Panteia, KEA European Affairs, imec-SMIT (Vrije Universiteit Brussel), DELab (Universiteit van Warschau) en de Erasmus Universiteit Rotterdam aan een grootschalig onderzoek naar de vindbaarheid van Europese muziek en literatuur in de digitale omgeving. De resultaten, die we eind 2025 mogen verwachten, moeten de Commissie meer inzicht geven in bestaande en mogelijk nieuwe acties om muziek en boeken niet zomaar beschikbaar, maar ook echt vindbaar te maken voor publieken.
Culturele diversiteit waarborgen is één van de basisprincipes van Europees en nationaal cultuurbeleid. Daarvoor heeft de Europese Commissie ook het EU Work Plan for Culture 2023-2026 ontworpen om Europese culturele content niet alleen beschikbaar, maar ook echt vindbaar te maken. Eén van de acties in dat plan is een onderzoek naar die vindbaarheid, met speciale aandacht voor muziek en literatuur.
Een consortium van diverse onderzoeksgroepen – Panteia, KEA European Affairs, Erasmus University Rotterdam, University of Warsaw (DELab), imec-SMIt (Vrije Universiteit Brussel) en IDEA Consult – zal de komende maanden dat onderzoek uitvoeren. Samen met stakeholders en focusgroepen zetten ze de resultaten van het onderzoek om in bewustzijn. Dat gaat vooral over de verschillende maatregelen en omstandigheden die culturele content vindbaar maken en promoten. Ook zullen de onderzoekers aanbevelingen doen over hoe diverse culturele content op verschillende niveaus naar voren kan worden geschoven.
Als eerste stap lanceerden de onderzoekers zopas een enquête. Daarmee willen ze onderzoeken:
- hoe muziekluisteraars en boekenlezers omgaan met online diensten en aanbevelingen
- hoe die interacties leiden tot de ontdekking van nieuwe (vooral Europese) titels
- wat de impact is van algoritmes, curatie en de prioretisering van inhoud op online culturele en taalkundige diversiteit
Je kan de enquête hier invullen. Deelname duurt slechts 10 minuten en is volledig anoniem.
Reclame