VI.BE

Apple lanceert nieuwe online hub voor artiesten

Apple lanceert nieuwe online hub voor artiesten

Net als Spotify heeft Apple Music al lang een artiestenpagina waar o.a. alle gegevens over luisteraars, plays etc. worden bijgehouden. Deze nieuwe site bouwt hierop verder en zet volop in op de creator economy

04.06.21

Nieuws

Het aandeel van onafhankelijke artiesten op streaming services wordt steeds groter en de inkomsten die ze genereren steeds belangrijker. Deze verschuiving, die de creator economy werd gedoopt, leidt ertoe dat heel wat bedrijven en services meer tools ontwikkelen om die artiesten te versterken. Apple heeft dat ook begrepen en lanceert nu een fel uitgebreide versie van hun Apple Music for Artists. 

Op het vernieuwde platform worden nog altijd de traditionele statistieken en inzichten gebundeld onder de titel ‘Measure’, maar daarnaast krijgen artiesten heel wat tips rond het uitbrengen en marketen van nieuwe muziek. Onder het kopje ‘Release’ wordt het distributieproces uitgelegd (inclusief royaltybetalingen), krijgen artiesten de basics van publishing onder de knie, vinden ze terug met welke distributeurs Apple voornamelijk werkt, hoe ze lyrics kunnen toevoegen etc. De sectie ‘Promote’ reikt onafhankelijke muzikanten een pak tips en tools aan om hun jongste releases meer in de verf te zetten, gaande van een tweet met een preview van 30 seconden over het aanmaken van embedded playlists, QR-codes of badges tot het verspreiden van luisterlinks via Apple-partner Linkfire. Uiteraard mag de platte reclame ook niet ontbreken: onder de noemer ‘Create’ zet Apple nog eens in de verf hoe geweldig software als GarageBand of Logic Pro wel niet is. 

Met de komst van de creator economy is het voor artiesten belangrijker dan ooit om te weten welke tools en diensten voor hen beschikbaar zijn in o.a. het creëren, distribueren en onder de aandacht brengen van hun muziek. Deze nieuwe hub is daarin een belangrijk stukje van de puzzel.

Tunecore juni

Reclame