VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Sterke groei voor onafhankelijke labels en artiesten in 2020
Melanie De Biasio, artiest bij PIAS, independent platenlabel en lid van het Merlin-netwerk

Sterke groei voor onafhankelijke labels en artiesten in 2020

Het Britse onderzoeksbureau MIDiA voerde een gedetailleerde analyse uit op cijfers voor het voorbije jaar van o.a. Spotify, major platenfirma's en Merlin (digitale rechtenbeheerder en online distributeur voor de ‘traditionele’, grotere onafhankelijke platenlabels). Daaruit blijkt een sterke groei van kleine, nieuwe indie labels en artiesten die hun muziek zelf distribueren. 

08.03.21

Nieuws

Die trend is niet nieuw, maar was in 2020 erg duidelijk. Uit de cijfers blijkt dat het aandeel streams van artiesten die vertegenwoordigd worden door een major platenfirma of traditionele independent (die van de services van Merlin gebruik maakt) daalde met 4% in vergelijking met het jaar ervoor. Op zich misschien niet spectaculair, maar in een landschap waarin dergelijke verschuivingen meestal met microcopisch kleine stapjes verlopen, is dit vrij opvallend. In 2018 waren de Spotify-streams van majors en grote independents nog goed voor 85% van het totaal, in 2020 is dat nog 78%. Vooral het aandeel streams van kleine independent platenfirma's steeg vorig jaar, van iets meer dan 12% in 2019 naar bijna 16% in 2020.

Deze groei van independents en onafhankelijke artiesten vertaalt zich ook in gestegen inkomsten uit streaming in 2020. Klinkt misschien logisch, maar hou er rekening mee dat ook de majors hun inkomsten uit streaming vorig jaar opnieuw met 14% zagen stijgen, ondanks een kleiner aandeel van hun repertoire in het totaal aantal streams. Op inkomstenvlak blijken vooral de kleinere independents (die dus niet via Merlin distribueren) de grote groeiers in 2020: hun omzet uit streams op Spotify steeg met maar liefst 49%. Ook artiesten die hun muziek rechtstreeks naar Spotify distribueren (via Distrokid, CD Baby etc.) deden het allesbehalve slecht: hun inkomsten stegen in 2020 met 28%. Elke dag worden er zo'n 60.000 nieuwe tracks naar Spotify geüpload; onafhankelijke artiesten zorgden vorig jaar voor 8 keer (!) zoveel uploads als de major platenfirma's. CD Baby kon vorige week dan ook uitpakken met geweldige cijfers: ze keerden in 2020 $ 125,4 miljoen uit aan onafhankelijke artiesten en labels, een stijging met bijna 14% ten opzichte van 2019. Zo'n 40% of $ 50 miljoen was afkomstig van streams op Spotify, ook al een stijging met zo'n $ 6 miljoen.

MIDiA concludeert dat kleine platenlabels (en onafhankelijke artiesten) vaak meer wendbaar zijn en zich makkelijker aanpassen aan de evoluties op streamingvlak dan hun grotere collega's. Dat zou zich ook de komende jaren moeten vertalen in een steeds belangrijker aandeel in streams en duidelijke omzetgroei.

Het volledige artikel lees je hier

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame