VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

4 take-aways uit het panel 'Grenzeloos succes: over hiphop in Vlaanderen en Nederland’
© luc nowé

4 take-aways uit het panel 'Grenzeloos succes: over hiphop in Vlaanderen en Nederland’

Op ESNS ‘24 vond, in samenwerking met het radio/mediaplatform FunX, een panelgesprek plaats rond het grenzeloos succes van Nederlandstalige hiphop met moderator Dieuwertje Heuvelings. Er werd ingegaan op de stand van zaken, de doorbraak van Nederlandse artiesten en de toekomst.

31.01.24

Nieuws

Het panelgesprek werd gemodereerd door Dieuwertje Heuvelings (Dutch Music Export) met sprekers: Bryan MG (artiest), Joyce Jenny Loir (programmator bij Ancienne Belgique), Sami Abdou (A&R manager voor TopNotch/Noah’s Ark), Tessaly Felida (Booker voor Mojo), Chanelva Rier (Zendermanager FunX)
 

1. Slang & unieke sound

Onze Belgische artiesten hebben een unieke sound en unieke verhalen en dat trekt de Nederlandse luisteraars aan. We komen vernieuwend, ‘authentiek’ binnen en onze meertaligheid fascineert ook de Nederlandse markt. Het blijkt ook dat onze Belgische artiesten een grote return-on-investment boeken bij Nederlandse labels, wat naar meer kan smaken! 

De Nederlandse luisteraars maken steeds minder het onderscheid tussen Vlaamse en Nederlandse artiesten. Veel van de populaire artiesten nemen elkaars slang over waardoor de grens tussen beide taalgebieden steeds vager wordt, zeker als zang ook onderdeel is van het nummer. Meer nog, momenteel is de meest populaire hiphop artiest in Nederland afkomstig uit België, Dystinct, en hij brengt zijn nummers in het Arabisch. 

2. Geen (credible) platformen in Vlaanderen

Volgens de panelleden missen er in Vlaanderen (media-) platformen die het genre in the picture zetten. Een van de experten gaf ook aan dat traditionele Vlaamse media platformen het genre nog te weinig omarmen en dat dat de reden is waarom Vlaamse artiesten eerst succes buiten de eigen landsgrenzen zoeken. Het genre is zowel succesvol in Nederland als in België, maar geniet in België niet dezelfde media-aandacht als andere populaire genres. In Nederland zijn er tal van good practices die aantonen dat het wel kan (101Barz, FunX, Omroep ZWART,...) en waar wij in Vlaanderen kunnen van leren.

3. Belgisch concertcircuit wil meer inzetten op Nederlandstalige hiphop

Belgische concertzalen willen meer Nederlandstalige hiphop boeken, maar het blijkt geen evidente kwestie te zijn. Er is een terughoudendheid bij zowel Belgische als Nederlandse artiesten en hun management waardoor Belgische fans op hun honger blijven zitten. De druk om uitverkochte shows te spelen ligt bij deze artiesten en hun management hoog vanwege hun online populariteit. Dit is een van de redenen waarom artiesten binnen dit genre selectief kunnen zijn. Dit kan natuurlijk ook omgekeerd bekeken worden, artiesten en management kunnen ook terughoudender om in Belgische concertzalen te spelen vanwege het feit dat ze niet zeker zijn dat ze even goed ondersteund zullen worden als bijvoorbeeld artiesten in andere genres.  Hiphop acts boeken kan soms heel duur zijn, dit kan ook een reden tot terughoudendheid zijn bij de concertzalen. In Nederland lijkt de situatie in dit omgekeerd: Nederlandse artiesten (maar ook Belgische!) spelen steeds vaker op de Nederlandse poppodia.  

4. België en Nederland hebben elkaar nodig

De link met Nederland is vandaag nog nooit zo belangrijk geweest voor onze Nederlandstalige hiphop scene. Onze gemeenschappelijke taal zorgt voor meer opportuniteiten voor artiesten, management, labels en meer. Reden waarom het vandaag al zonder ondersteuning op een organische manier gebeurt. Ook omgekeerd kan de Nederlandse markt profiteren van een sterke Vlaamse hiphop scene en markt.

Wat we leerden op ESNS ’24

Natuurlijk bezocht team VI.BE ook tal van andere panels en debatten. De opvallendste zaken die we leerden brachten we handig samen in een artikel.

ESNS 2024 zit erop: wat hebben we geleerd?

Belgium Booms op ESNS ’24

De achtendertigste editie van ESNS was weer meer dan geslaagd voor ons land. De Belgische bands gingen over de tongen van internationale delegates en scoorden in de pers, de Belgium Booms drink, het Belgium Booms dinner en de panels over hiphop en Music Tech Europe werden druk bezocht. Je leest er hier alles over.

Lovende recensies, drukbezochte netwerkmomenten en meer: dit was Belgium Booms op ESNS 2024

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame