VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

+16%: Belgische muziekmarkt groeide fors in 2021

+16%: Belgische muziekmarkt groeide fors in 2021

De Belgian Recorded Music Association (BRMA) is de nieuwe naam van BEA Music, de koepelorganisatie van muziekdistributeurs en -producenten in ons land. Naar jaarlijkse gewoonte zet de BRMA de omzetcijfers van de muziekverkoop op een rijtje. Na het covidjaar 2020, waarin de groei van de Belgische markt helemaal stil viel, valt er nu een sterke groei van maar liefst 16% te noteren.

25.04.22

Nieuws

De verkoop van opgenomen muziek via downloads, streaming, cd’s en vinyl was in 2021 goed voor een omzet van net geen 91 miljoen euro. Dat is een forse stijging ten opzichte van 2020 (ca. 78 miljoen omzet), toen vooral de verkoop van cd’s en vinyl zwaar te lijden had onder een lange sluiting van de winkels. Maar ook ten opzichte van het ‘normale’ jaar 2019 is de groei opmerkelijk. Toen groeide de omzet nog met 8% in vergelijking met 2018. Deze groei in België volgt de wereldwijde trend. Enige tijd geleden liet de IFPI weten dat de wereldwijde muziekmarkt in 2021 gegroeid was met 18,5% ten opzichte van het jaar ervoor.

bron: BRMA

bron: BRMA

Digitale verkoop van muziek via downloads en streaming was in 2021 goed voor 78% van het totaal. In 2020 was dat nog 80%, wat erop wijst dat digitale exploitatie vorig jaar niet verder groeide. Vooral de verkoop van downloads zakte nog verder weg tot een omzet van amper € 2,75 miljoen. Dat is een daling met nog eens 27%. Streaming wordt wel nog steeds populairder: de omzet steeg nog eens met 17% tot een dikke 68 miljoen; streaming alleen is nu goed voor 75% van de totale Belgische markt. Toch is ook hier een vertragende groei te merken: in 2019 groeide streaming nog met 31% t.o.v. het jaar ervoor, in 2020 was er nog een groei van 24,4%. Die vertragende groei zagen we de laatste jaren ook wereldwijd opduiken, maar in 2021 lijkt die trend gekeerd te zijn. Streaming groeide op wereldvlak met 24,3% (de jaren ervoor was dat +18% en +23%).

bron: BRMA

bron: BRMA

Dat digitale exploitatie in België vorig jaar een paar procentpunten aan marktaandeel moest inleveren, is vooral toe te schrijven aan een goed jaar voor cd’s en (vooral) vinyl. De inkomsten van fysieke muziekverkoop zijn met 23% gestegen in vergelijking met het coronajaar 2020, toen 37% minder fysiek product verkocht werd dan het jaar ervoor. Voor het eerst in jaren is er weer een stijging van de totale fysieke markt, en dat is volledig te danken aan een sterke stijging van de vinylverkoop. CD’s zakten verder weg (al was de daling in 2021 véél kleiner dan de jaren ervoor), maar de omzet van vinyl steeg met maar liefst 78% in vergelijking met vorig jaar. Dat is echt opmerkelijk: in een niet-coronajaar als 2019 steeg de vinylverkoop met 'amper' 8%.

bron: BRMA

bron: BRMA

Ook wereldwijd doet fysiek product het opnieuw goed. Voor het eerst in 20 jaar noteerde de IFPI een groei in de fysieke markt (+16%). In tegenstelling tot bij ons deden cd’s het wereldwijd wel beter dan de jaren ervoor, en de vinylmarkt groeide met iets meer dan 51%.

“Alsmaar meer muziekliefhebbers en fans vinden hun weg naar hun favoriete artiesten en het immense aanbod muziek doordat de muziekindustrie er jaren geleden is in geslaagd haar volledig muziekaanbod onder te brengen in één streamingdienst,” zegt Patrick Guns, voorzitter BRMA en MD Universal Music België. “Een groot deel van de groei is dan ook te danken aan de Belgische muziekliefhebbers die Spotify, AppleMusic, Deezer, Youtube Music en andere streamingdiensten alsmaar meer weten te vinden. Ook de fysieke markt is opnieuw gegroeid in 2021, maar dat heeft natuurlijk vooral met de tijdelijke sluiting van 2020 te maken. We zijn positief dat deze trend zich nog verder zal zetten in de komende jaren.”

Vacature directeur

Reclame