Globale muziekindustrie groeide met 18,5% in 2021
De muziekmarkt groeide in 2021 explosief. Dat lijkt normaal tegenover het coronajaar 2020, maar ook als we verder teruggaan in de tijd is een groei van +18,5% verbluffend. In 2020 groeide de markt nog met 7%, in 2019 met 8% en het jaar ervoor met 10%. Streaming is opnieuw een enorme driver voor de groei in het afgelopen jaar, maar ook de fysieke formats deden het erg goed.
De evolutie in de muziekindustrie (lees: omzet uit exploitatie van opgenomen muziek) laat zich het best samenvatten in onderstaande figuur. De industrie kende in 2021 dus voor de 7e opeenvolgende keer een groei, na een absoluut dieptepunt in 2014. Intussen is de globale markt (toch voor wat de leden van IFPI betreft) 25,9 miljard dollar waard.
Voor het eerst in 20 jaar is er opnieuw groei in de fysieke markt (+16 %). Cd-verkoop groeide opnieuw - sinds 2000 daalden die inkomsten - en vinyl groeide met iets meer dan 51%. Streaming kende opnieuw een zeer sterke groei, met 24,3% tot een totale waarde van bijna 17 miljard dollar. Streaming is nu goed voor 65% van de totale omzet wereldwijd. Die stijging is voornamelijk toe te schrijven aan premium streaming (betaalde abonnementen, ondertussen 523 miljoen wereldwijd), waarvan de omzet met 22% steeg in 2021. Ter vergelijking: in 2020 groeide premium streaming nog met 18,5%. De laatste jaren leek de groei van streaminginkomsten duidelijk te vertragen. Of die trend met deze nieuwe sterke groei nu gekeerd is, is nog te vroeg om te zeggen.
De meest populaire artiesten in 2021 waren de Zuid-Koreanen van BTS, gevolgd door Taylor Swift. Tot zover geen verschil met 2020. Maar hier moeten we zeker iets vertellen over het fenomeen dat Adele heet. In jaren waarin Adele geen plaat uibracht is ze niet te bespeuren in de top 10 van meest populaire artiesten. Maar in 2021, een jaar waarin ze wél een album releaset, staat ze niet alleen meteen op 3 in de lijst van beste verkopende artiesten, ze staat met 30 ook aan de top van alle albumlijsten, zowel digitaal als fysiek.
IFPI is niet de enige organisatie die cijfers over de wereldwijde muziekindustrie naar buiten brengt. Traditiegetrouw was het Britse onderzoekbureau MIDiA net een paar dagen eerder met hun voorspellingen/berekeningen. MIDiA heeft het over een groei van maar liefst 24,7% in omzet uit de exploitatie van opgenomen muziek. Volgens hun berekeningen zou de totale markt nu 28,8 miljard dollar waard zijn. De manier van tellen verschilt enigszins van die van IFPI, maar de belangrijkste verklaring voor dit hogere cijfer is dat MIDiA ook omzet van independent labels meetelt die geen lid zijn van IFPI, en ook van zgn. artist direct omzet (dus van artiesten die hun muziek zelf distribueren, zonder tussenkomst van een label).
Het grootste deel van die omzet komt op rekening van Universal Music Group, dat met $8,2 miljard omzet nog steeds het grootste muziekbedrijf ter wereld is. Sony Music Group was in 2021 de snelst groeiende major platenfirma. Voor het eerst sinds 2017 zagen de majors hun marktaandeel niet krimpen.
De sterke groei in streamingomzet wordt door MIDiA bevestigd (ze spreken zelfs over +29% i.p.v. +24% bij IFPI), maar het is ook interessant om te kijken waar die omzet precies vandaan komt. Inkomsten uit traditionele streamingdiensten als Spotify, Apple Music, Amazon en YouTube Music stegen sterk in 2021, tot $17 miljard volgens MIDiA. Maar ook omzet uit 'nieuwe' platformen kende een sterke groei: gebruik van muziek op Meta (Facebook), Twitch, Snapchat, TikTok en Peloton leverden de muziekindustrie meer dan 1,5 miljard dollar op, een pak meer dan het jaar ervoor.
Al deze cijfers wijzen er in de eerste plaats op dat de muziekindustrie in 2021 opnieuw kerngezond was na een lastig 2020 waarin vooral gesloten winkels voor een vertraagde groei zorgden. Maar tegelijk wijzen ze ook een diversifiëring in inkomsten: de voorbije jaren was de groei vooral toe te wijzen aan een sterke stijging in omzet uit traditionele streaming. In 2021 wordt de groei ook verklaard door gestegen verkoop van cd's en vinyl enerzijds en inkomsten uit 'alternatieve' streamingbronnen anderzijds.
Reclame