VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

10 x 10: trends in de muziekindustrie voor de komende 10 jaar

10 x 10: trends in de muziekindustrie voor de komende 10 jaar

Elk decennium waagt de BPI (de Britse vertegenwoordiger van de platenlabels) zich samen met een groep experts aan voorspellingen over de toekomst van de muziekindustrie. De belangrijkste trends zijn nu samengevat in een kort, helder en inspirerend rapport.

07.05.21

Nieuws

Het rapport is de samenvatting van het event 10 x 10: Ten Trends for the Next Ten Years dat BPI samen met Music Ally organiseerde in april 2021. 10 uiteenlopende sprekers deelden hun blik op de belangrijkste (meestal technologische) ontwikkelingen die al dan niet de toekomst van de muziekindustrie gaan kleuren.

Deze ontwikkelingen worden in het rapport toegelicht: 

  • Muziek in het metaverse (Stuart Dredge, Music Ally): welke rol speelt muziek in de nieuwe digitale werelden die gecreëerd worden in games, VR-toepassingen etc? 
  • De toekomst van direct-to-fan (Tom McNeill, Patreon): hoe kan de relatie tussen artiest en fans nog versterkt worden en hoe kan je rond die relatie ook een inkomstenmodel bouwen?
  • De kracht van 5G voor de muziekindustrie (Emily Savage, Digital Catapult)
  • Artificiële Intelligentie en wat het kan doen voor de muziekindustrie (Cliff Fluet, Lewis Silkin / Eleven Advisory)
  • Smart speakers en andere smart toepassingen in huis en in de auto (Alexandre Jornod, Futuresource Consulting): over Alexa, Google Assistant en Siri en - meer recent - de nieuwste Car Thing van Spotify
  • De toekomst van audio (Cherie Hu, Water & Music): over podcasts, social audio op Clubhouse en mogelijke inkomstenmogelijkheden voor artiesten en de muzieksector
  • De attention economy (Will Page, voormalig Chief Economist bij Spotify): waar zitten je fans, waar besteden ze hun aandacht en tijd aan, en hoe kan je er als artiest of muziekindustrie voor zorgen dat ze meer tijd en aandacht gaan besteden aan jouw muziek?
  • Ontwikkelingen in muzieksoftware (Mark Mulligan, MIDiA): de traditionele sofwarepakketten evolueren steeds meer richting sociale toepassingen, rechtstreekse mogelijkheden voor distributie etc. Volgens Mulligan is dit de volgende cruciale stap in de verschuiving van de macht van labels naar individuele artiesten.
  • De mogelijkheden van NFTs in de muziekindustrie (Shara Senderoff, Raised In Space): over het volle potentieel van NFTs en waarom ze niet enkel een hype zijn. Lees ook onze analyse.
  • De evolutie van muziekstreaming (Joe Sparrow, Music Ally): de gevestigde streamingplatformen lijken wat ter plaatse te trappelen; het ontwikkelen van extra toepassingen zoals toegang tot exclusieve betaalde content voor fans, extra tools voor artiesten etc. kan een logische volgende stap zijn.

Al deze inzichten worden hapklaar gebundeld in het rapport, dat je hieronder kan downloaden.

download 10 x 10 Trends for Music's Next Decade
JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame