VI.BE

Urban street culture in Ronse

Inspiratie

Toen Ronse in 2019 met een urban-editie deelnam aan Lokale Helden, was het meteen duidelijk dat de lokale jongeren nood hadden aan meer op hiphop en r&b-gerichte initiatieven. Sindsdien wil het cultuurcentrum in samenwerking met de diensten Jeugd en Sport meer jongeren aanspreken met hun muziekprogrammatie. Hiervoor werkt de stad Ronse samen met LEJO, een vzw die ondersteuning biedt aan kwetsbare jongeren. Sinds de stad hieraan extra aandacht besteedt, bloeide de scene voorzichtig open.

Niet alleen de jongeren zelf hebben hierbij te winnen, maar ook het cultuurcentrum, dat voortdurend de vinger aan de pols wil houden. Door meer aandacht te besteden aan wat er leeft bij de jeugd, slaagt het cultuurcentrum er beter in om deze doelgroep te bereiken. Dit komt het imago van het CC, dat vaak beschouwd wordt als “enkel voor een ouder publiek”, alleen maar ten goede. Het is ook om die reden dat de communicatie op maat van jongeren gebeurt, en er voorzichtig wordt omgesprongen met woorden als ‘cultuurcentrum’ of ‘stad’.

Plaats
Ronse, Oost-Vlaanderen (26457 inwoners)
Rol van stad
Initiator en organisator.
Budget vanuit stad
Ja, binnen het programmabudget van het cultuurcentrum. Ook de vrijetijdsdienst wil in de toekomst budgetten uittrekken.
Deze actie zet in op
Speelkansen en netwerk.
Let op
Het cultuurcentrum trekt vandaag deze actie, maar het zou misschien een sterker signaal zijn als de jeugd dit op termijn zou overnemen, in samenwerking met het CC. Het 'institutionele' aspect zou naar de achtergrond kunnen verschuiven, zodat er een evenement kan groeien vanuit de doelgroep zelf.
Publicatiejaar
0