Sectormoment Brugse muziekscene
Hoe kwam deze actie tot stand? Wat was de rol van de gemeente, het voorziene budget en van wie kwam het initiatief? Je leest het hier.
In 2023 vormde de Popraad in Brugge de start van een nieuw initiatief: het Lerend Netwerk Muziekvriendelijke Stad. Dit netwerk, bestaande uit diverse Brugse partners die zich inzetten voor lokaal muziekbeleid, heeft als doel om de prioriteiten uit de Popraad om te zetten in concrete acties. Een jaarlijks sectormoment brengt de Brugse muziekscene samen om inzichten en voortgang te delen.
Op woensdag 9 oktober 2024 verzamelde de Brugse muziekscene in De Maz voor het eerste sectormoment van dit netwerk. Moderator Kirsten Lemaire leidde het plenaire gedeelte en blikte terug op de Popraad van eind 2023. Ze modereerde een inspirerend gesprek met vijf boeiende gasten, die het belang van een sterke lokale muziekscene vanuit verschillende perspectieven belichtten: muzikante Jente Neels, Veerle Slootmans (Muzik 1030), Korneel Boon (VI.BE), Dries Talloen (Roots Explosion) en Mathias Debevere (Snuffel, Lerend Netwerk).
Na dit plenaire moment gingen de deelnemers aan de slag aan vijf thematafels. Hier werden de aandachtspunten uit de Popraad verder uitgediept:
Een centrale plek voor muzikanten
Nightlife
Organiseren
Het cafécircuit
Toekomstvisies
De avond werd afgesloten met een informeel netwerkmoment, waar deelnemers uitgebreid konden napraten en ideeën uitwisselen. Het sectormoment vormde een belangrijke stap in het versterken van de Brugse muziekscene en het samen realiseren van een muziekvriendelijke stad.
- Brugge, West-Vlaanderen (120000 inwoners)
- Initiator (= lanceren van het idee), Facilitator (= scheppen van de juiste randvoorwaarden voor anderen), Stimulator (= uitdelen van prikkels aan het veld, bv. door middel van een subsidie), Organisator (= zelf in de lead zijn), Regisseur (= aansturen van een netwerk van actoren)
- Alle kosten verbonden aan de organisatie van het evenement worden gedragen door de stad.
- Nuttige informatie en inzichten vanuit de sector verwerven om verder mee aan de slag te gaan in ons Lerend Netwerk Muziekvriendelijke Stad.
- Een geschikt moment vinden en het tijdig communiceren van dit moment is cruciaal om een voldoende grote representatie van de doelgroep te bereiken. Specifieke acties ontwikkelen om segmenten binnen de doelgroep die moeilijker te bereiken zijn ook te bereiken.
- 2024
- Plaats
- Rol van stad
- Budget vanuit stad
- Deze actie zet in op
- Let op
- Publicatiejaar