VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

VI.BE ongehoord: Roel Vergauwen selecteert Eidon

Een zomer lang duiken doorwinterde festivalprogrammatoren in onze VI.BE vijver, speurend naar ongehoorde klanken die triggeren.

07.07.20

Features

Roel Vergauwen is één van de zeven boekers die al 20 jaar bij Rock Werchter betrokken is. Hij vist de track FediDance van de intrigerende Leuvense producer Eidon op, én geeft een inkijk in het programmatievak.

Wat triggert jou in deze track van Eidon?
Roel: “Eidon is een soloartiest uit Leuven die zijn muziek bestempelt als progressive rock, wat in deze tijden al bijzonder is. Hij put daarenboven nog uit mathrock, minimal music, jazz, etnische muziek, ... Niet alle nummers zijn al even straf, maar deze mix van stijlen doet hem wel opvallen. Eidon zou bijvoorbeeld perfect passen als support van Gogo Penguin, Battles of Dijf Sanders en kan op termijn misschien wel een plaats veroveren op zowel Rock Werchter, als Gent Jazz of Couleur Café. Benieuwd hoe hij dit live brengt. ”

Bij welke gerenommeerde artiest waren jullie er destijds vroeg bij? What’s the story?
Roel: “In 2019 waren de eerste twee acts in The Barn Lizzo en Lewis Capaldi. Ondertussen zijn dat mainstage namen. Ook Phoebe Bridgers en Black Pumas – die in 2020 normaal op Werchter zouden staan – zijn ondertussen fel gegroeid. Het vierde Werchterpodium The Slope hebben we destijds overigens in het leven geroepen om meer plaats te kunnen geven aan aanstormend talent.”

roel vergauwen

roel vergauwen

Waar ontdek jij zoal nieuw talent?
Roel: “Via een mix van een heleboel kanalen: online via websites en blogs als The Fader, Bandcamp, Pitchfork, ... en in mindere mate via kranten en tijdschriften; via Spotify; via traditionele radio zoals StuBru, Radio1, BBC6, maar ook online radioshows; in platenwinkels zoals MusicMania; door veel concerten te bezoeken; via Facebook en door veel met collega’s en vrienden over muziek te babbelen. Anderzijds ontdek ik ook nieuwe namen via agents en contacten die je in de loop der jaren opbouwt en die je nieuwe bands voorstellen. En natuurlijk leer ik ook nieuwe artiesten kennen op showcasefestivals als Eurosonic, SXSW en The Great Escape.”

Doe vooral je eigen ding. Eigenzinnigheid loont en doet je opvallen.

roel vergauwen

Hoe komt aanstormend talent op de radar van Rock Werchter?
Roel: “Doe vooral je eigen ding. Eigenzinnigheid loont en doet je opvallen. En voor de rest: vooral hard werken en doorzetten.”

Na maanden stilte knalt er sinds kort weer muziek door de boxen, onder andere op de wei van Werchter. Wat was de laatste liveshow die je voor het ingaan van de lockdown bijwoonde?
Roel: “Dat lijkt helaas een eeuwigheid geleden. Ik kan het me niet meteen herinneren. Het inzicht in hoe hard de coronacrisis onze sector treft, is pas geleidelijk gekomen. Aanvankelijk dachten we dat dit maar een paar weken zou duren. De economische en mentale impact op de hele muziekgemeenschap is groot. De live-industrie speelt een waardevolle rol als sociaal cement én geeft werk aan tienduizenden mensen. Het is extreem belangrijk dat de overheid dat inziet en ondersteunende maatregelen blijft nemen. Maar ook de livesector zelf slaat de handen in elkaar en zamelt met LIVE2020 middelen in om mensen te helpen: van muzikanten tot boekingsagenten, van dj’s tot podiumbouwers, van geluidstechnici tot roadies, etc. Iedereen kan doneren of acties opzetten.”

Studio Brussel #luistertbelgisch deze zomer. Nelles De Caluwé belde met Roel over Eidon. Herbeluister het fragment.

Een zomer lang exposure & feedback via VI.BE platform

VI.BE ongehoord: Overzicht

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame