VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

VI.BE Ongehoord: Morgand Katako (Error 410) selecteert Tsugi en Aszul

We vroegen deze week aan Morgand Katako welke artiesten onze Ongehoord afspeellijst compleet mogen maken. Lees ons artikel en maak kennis met de artiesten die hij koos en het verhaal achter zijn collectief Error 410. 
 

23.03.23

Features

Hey Morgand, kan je jezelf even voorstellen?

Hey, ik ben Morgand Katako, ik ben 31 jaar en afkomstig uit Brussel en Mechelen. Ik werk als artistiek coördinator bij Error 410. Daarnaast ben ik al 7 jaar actief in het Brusselse cultuurlandschap. Ik houd me voornamelijk bezig met hiphop en alles wat meer street is. Zelf ben ik ook danser, beatmaker, lerende dj en dus ook multidisciplinaire artiest. 

Welke twee artiesten krijgen de eer om de laatste posities op onze Ongehoord afspeellijst te veroveren?

Ik koos voor ‘Silver Tears’ van Tsugi, gefeatured door niemand minder dan Martha Da’ro. Dit nummer komt heel sterk binnen door de uitgebreide intro van de melodie. Ook de algemene sfeer van het lied en de cover art vind ik super. Tsugi combineert op zijn eigen manier verschillende stijlen, zoals hiphop, grime, ambient en trap. Ik kijk er al naar uit om hem eens live te zien, wie weet zelfs als voorprogramma van Martha.

Als tweede artiest koos ik voor Aszul, met het nummer ‘Meilleure’. Ik vind deze track ook echt de max omdat het een super catchy melodie heeft. Het nummer ligt ergens tussen instrumentale pop en r&b. Dit is juist wat me echt aanspreekt. Haar stem is echt heel aangenaam om naar te luisteren.

Kan je wat meer vertellen over het ontstaan van jouw collectief, Error 410?

Heel simpel eigenlijk, ons collectief is opgericht omdat we in hiphopcultuur en op straat voelen dat het in Brussel / België moeilijk is om met elkaar in contact te komen. We willen dansers, rappers, beatmakers en andere collectieven die vaak alleen werken eigenlijk samenbrengen. Iedereen kent elkaar wel van zien, maar wij willen mensen met een gedeelde liefde voor hiphop en de cultuur errond samenbrengen. Het is onze grote droom om met artiesten, collectieven,... samen de industrie in eigen handen te nemen. We willen zo hiphop in Brussel en in heel België laten evolueren.

Hoe omschrijf je jullie collectief in één zin?

In 1 zin, dat is heel moeilijk! Maar we zijn een eclectisch en autodidactisch collectief. En daarbij is het belangrijk dat we het niet per se about us maken. 

Waar ontdek je het vaakst nieuw talent? Live of via welke andere kanalen?

Ik ontdek muziek via allerlei wegen. Dat kan zijn via vrienden of kennissen, via Instagram, maar evengoed via Spotify of Soundcloud. Instagram vind ik momenteel wel de interessantste weg om niet alleen artiesten, maar ook hun visuele stijl te ontdekken. Wij staan zeker open voor verschillende genres, iets waardoor we ons ook echt kunnen onderscheiden. Onze focus ligt op de vibes die een artiest met zich meebrengt en daardoor is ons publiek wel zeer divers. Als we bijvoorbeeld een trap of drill artiest plaatsen op een podium, zouden we zeker durven een drum & bass artiest daarbij te plaatsen. 

Heb je tips voor opkomend talent om in het oog te springen?

Het is vandaag de dag niet makkelijk om je te onderscheiden van anderen, ook omdat er zoveel talent is. Ik merk dat artiesten dat wel kunnen doen tijdens hun liveshows. Daarnaast is het vooral belangrijk om authentiek en origineel te zijn. Claim vooral wie je bent!
 
Heb je een trouw publiek? Hoe zou je hen omschrijven?

Ons publiek is trouw, dat is toch wat we de laatste jaren voelen. Ik zou hen beschrijven met 1 term, namelijk multicultureel. Ik bedoel dat in de breedste zin van het woord. Zowel qua achtergrond, culturele interesses en demografie trekken we een breed publiek aan. Ons publiek zou zowel van Bloody Louis als van KVS kunnen komen. Zo’n typisch Brussels publiek, waar we trots op zijn.

Waar gaan jullie activiteiten door? Vind je makkelijk ruimte?

Onze events gaan meestal door in de Beursschouwburg, we voelen ons goed daar. Vroeger kon je ons vinden in de Allée du Kaai, maar die bestaat niet meer. We vinden het wel jammer omdat we daar gestart zijn. Later hopen we iets in de Ancienne Belgique te doen.

Of we gemakkelijk plaats vinden? Grappig genoeg moet ik zeggen van wel. We hebben hier wel echt heel hard voor moeten werken om ons te bewijzen. Ondertussen kennen mensen ons en geloven ze ook in onze missie en visie.

Krijgen jullie de nodige erkenning in jullie hometown?

We voelen dat we nog in volle evolutie zijn, mensen kennen onze events steeds beter en weten wat ze kunnen verwachten. Het is wel zo dat ons collectief vooral achter de schermen beweegt. Voor ons is het essentieel dat onze events shinen

Werk je soms samen met andere curatoren of programmatoren?

We werken veel met andere partners. Ik denk bijvoorbeeld aan Jeunes Boss, Loop Sessions, Lezart Urbains, Timiss enzovoort.

Shout out naar een ander collectief? En waarom?

Ik denk aan Bledarte, maar ook aan SLICE OF PIE! Dat was het eerste event waar ik als artiest heb aan kunnen deelnemen. Ik heb via hun events heel veel artiesten leren kennen, zoals Josman, Makala, Di-Meh en Slimka. De events van SLICE OF PIE waren echt topnotch. Van locatie en line-up tot energie: elke editie was echt in orde. Ik ben ook grote fan van het opkomende platform ATL.Brussels (The Audio Technical Lab). Ze zijn nog maar net begonnen, maar wat ze nu al doen, is echt cool.

Hou trouwens ons collectief de komende periode zeker in de gaten! We hebben binnenkort nog veel events in stock

VI.BE Ongehoord: Ufuk Demir (Champion Sound) selecteert Sarah Abd Ali en Shoko Igarashi

VI.BE Ongehoord: Ollie Bostoen (Scratch + Snuff) selecteert Meta Peta en HOFFMAN

VI.BE Ongehoord: Ann-Sophie Dewaele (Girls go BOOM) selecteert Kaat Van Stralen en Dilemma

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame