VI.BE ongehoord: Mathieu Fonsny selecteert BOLT RUIN
Een zomer lang speuren doorwinterde festivalprogrammatoren in onze VI.BE vijver naar ongehoorde klanken die triggeren.
Vandaag is het de beurt aan Mathieu Fonsny, programmator bij het iconische Waalse Dour Festival. ‘Dravvn’ van BOLT RUIN is de track die je volgens hem moet gehoord hebben.
Laat ons beginnen bij je selectie. Hoe springt BOLT RUIN er voor jou uit?
Mathieu: “Eerlijk is eerlijk, BOLT RUIN speelde afgelopen november reeds op Fifty Lab, een showcasefestival in Brussel waar ik als programmator ook bij betrokken ben. Bolt Ruin opende rond middernacht de afterparty in het Brusselse C12. Beeld je in: donkere, atmosferische, brainfucking muziek in een onverlichte club, enkel gevuld met rook. Machtig! Bolt Ruin is het soort van zeldzame artiesten die met hun elektronische muziek zowel passen binnen een indie line-up als op een clubnacht.”
Herinner je jouw allereerste concertervaring?
Mathieu: “Absoluut. Mijn allereerste concert was Mano Negra, ergens in de buitenwijken van Luik. De openbaring kwam er echter pas vijf jaar later op Dour in 1997. Ik was toen 15 jaar, leefde in een kleine Waalse gemeente en voelde me echt een outsider. Niemand van de jongeren die ik kende, deelde mijn passie voor de muziek die ik luisterde. Het was pas op Dour dat ik voor het eerst besefte dat ik niet alleen was.”
Hoe ben je daarna in het vak van programmator gerold?
Mathieu: “Als student journalistiek deed ik mijn stage in Parijs bij het Franse cultuurmagazine Les Inrockuptibles. Het leven was er duur, en om wat bij te verdienen begon ik mezelf te promoten als dj. Zo kreeg ik onder meer de kans om artiesten als Justice te ontmoeten. Wanneer ik terugkeerde naar België, begon ik zelf feesten te organiseren in Luik onder de naam Forma.T.”
Mathieu: “Met Forma.T sloegen we erin om al heel vroeg acts als Justice en Erol Alkan naar België te halen. De feesten waren dan ook een gigantisch succes. Dat trok de aandacht van Francofolies in Spa — die me in 2005 vroegen om voor hen te programmeren — en een jaar later ook van Dour. Zo programmeerde ik vanaf 2006 jaarlijks een avond op Dour. We haalden artiesten als Diplo, Julio Bashmore, Buraka Som Sistema en Chromeo naar België. Tenslotte vroeg Alex Stevens, mijn partner-programmator bij Dour, me in 2013 om samen met hem de artistieke lijnen voor het gehele festival uit te tekenen. An offer you can’t refuse.”
Je liet al enkele grote namen vallen. Bij welke gerenommeerde artiesten was jij er destijds vroeg bij?
Mathieu: “Iedereen heeft zijn persoonlijke trofeeën. Zelf denk ik uiteraard meteen aan de allereerste Belgische show van Justice, maar ook aan die van Boys Noize en Skrillex. Ik ben ook trots dat ik James Blake enorm vroeg ontdekte, en vereerd om DJ Rashad’s laatste Europese show te hebben geprogrammeerd, vlak voor diens spijtige overlijden.
Is dat meteen ook het meest interessante aan jouw job, deze namen op het juiste moment een plek op het podium geven?
Mathieu: “Ook, al draait het voor mij in de eerste plaats om het sociale aspect. Mensen ontmoeten, nieuwe artiesten ontdekken, reizen. Niets is heerlijker dan je nieuwe vrienden — die je slechts enkele uren kent — te volgen naar een club of afterparty en zo volledig nieuwe dingen te ontdekken en te beleven dan je oorspronkelijk van plan was.”
Heb je tips voor opkomend talent om in het oog te springen van grote festivals?
Mathieu: “Do your shit and be patient...”
Reclame