VI.BE ongehoord: Lieve Boussauw selecteert Raske Drenge
Heel de zomer lang duiken gerenommeerde festivalprogrammatoren in onze VI.BE vijver, speurend naar ongehoord talent.
Lieve Boussauw is programmator bij Brosella, een gezellig Brussels festival voor folk & jazz liefhebbers. Lieve viste het vrolijke, speelse ‘Hot Cat’ van Raske Drenge op, een project van muzikant Oscar Beerten.
Lieve, hoe ben je als programmator bij Brosella terecht gekomen?
Lieve: “Ik was altijd al heel betrokken bij binnen- en buitenlandse festivals, zowel als bezoeker en als medewerker. Ik was bijvoorbeeld jarenlang vaste fotograaf op Brosella. De muziek en het samenwerken met Henri Vandenberghe & de vele vrijwilligers in het Groentheater was altijd iets om bij de start van de zomer naar uit te kijken. Henri heeft 40 jaar lang de programmatie verzorgd en zo Brosella Folk & Jazz tot een fantastisch festival uitgebouwd. We kwamen elkaar blijkbaar al in de jaren ’80 tegen op één of andere vergadering van de Belgische festivals en het tijdschrift Gandalf. Toen Henri in juli 2016, tijdens het festival, van minister Guy Vanhengel een Bronzen Zinneke kreeg, kondigde hij ook zijn afscheid aan. We hadden net nog samen aan het boek ‘40 jaar Brosella Folk & Jazz Festival’ gewerkt. Ik sloot mij aan als vrijwilliger bij de werkgroep programmatie om zo ook mee de toekomst van Brosella te ondersteunen. Dit doe ik nu al drie zomers lang.”
Wat is het meest interessante aan jouw job als programmator?
Lieve: “Bij Brosella werken we met een team van vrijwilligers aan de programmatie. Henri Vandenberghe richtte na de 30ste editie van Brosella in 2011 de BPC (Brosella Programme Commission) op om de selectie van het programma nog beter te diversifiëren, alsook om jaarlijks twee cartes blanches te selecteren — eentje op de folkdag en eentje op de jazzdag. Elk van de BPC-leden heeft zo zijn specialiteit. Het is heel fijn om te overleggen en samen te zoeken naar een uitgebalanceerd programma waar we plaats geven aan jong talent, te ontdekken parels, maar uiteraard ook om één (of twee) ‘publiekstrekker(s)’ te selecteren.”
Waarom is programmeren veel meer dan namedroppen? Wat komt er zoal bij kijken?
Lieve: “We proberen met z’n allen veel te luisteren en te ontdekken. We laten ons inspireren vanuit ontmoetingen met binnen- en buitenlandse muziekorganisaties, -liefhebbers en muzikanten op bijvoorbeeld beurzen als Jazzahead! en WOMEX. Nieuw talent ontdekken we live op buitenlandse festivals of programma’s die opgezet worden met een internationaal gezelschap van organisatoren of door muziek die toegestuurd wordt en managers die hun rooster doorsturen. Ook media zoals radio en tijdschriften, en online luisteren via allerlei kanalen spelen een belangrijke rol. We hebben maandelijks een paar bijeenkomsten waar we overleggen, luisteren, knopen doorhakken… Het financiële aspect en de planning van de groepen spelen ook een rol of de boeking al dan niet kan doorgaan.”
We laten ons inspireren vanuit ontmoetingen met binnen- en buitenlandse muziekorganisaties, -liefhebbers en muzikanten op bijvoorbeeld beurzen als Jazzahead! en WOMEX.
lieve boussauw
Bij welke artiest(en) was jij er destijds vroeg bij? What’s the story?
Lieve: “In het verleden wist Brosella o.a. Absynthe Minded (2003), Lady Linn & Her Magnificent Seven (2007) en Lander Gyselinck (2011) te strikken, lang voor deze enige bekendheid hadden en sommigen van hen zelfs hun eerste EP of album nog moesten uitbrengen. We cureerden ook enkele bijzondere, unieke projecten op maat van Brosella zoals in 2008 met Flat Earth Society ter viering van ‘50 jaar atomium’, en Belgische premières van grote internationale kleppers als Maria Schneider Orchestra ft. BJO (2008) of Jon Batiste & The Stay Human Band (2013).”
Waarom koos je voor Oscar Beertens project ‘Raske Drenge’? Wat triggerde jou bij het beluisteren van zijn muziek?
Lieve: “Ik zag Oscar als back-up bij de groep WÖR tijdens het Shetland Folk Festival enkele jaren geleden. Sindsdien heeft hij zo te lezen een heel parcours afgelegd. Zijn passie en honger naar het zich verdiepen in onder andere de Scandinavische traditionele muziek met de Hardanger viool is bewonderenswaardig. Zelf heb ik de kans gekregen om een bezoek te brengen aan Music Norway & Finland en zo ook de Sibelius Academy (waar Oscar Beerten momenteel les volgt). De programma’s die er voor buitenlandse studenten opgezet worden, vind ik heel erg boeiend. Misschien is Oscar wel een mogelijke carte blanche voor Brosella in de toekomst? Of op Gooikoorts, Dranouter festival, Ham, Labadoux, … tal van mogelijkheden!”
Reclame