VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

VI.BE ongehoord: Jan Mortelmans selecteert Greg Dela

Een zomer lang speuren doorwinterde festivalprogrammatoren naar ongehoorde klanken.

18.08.20

Features

De man die zich deze keer op VI.BE platform begeeft, is al sinds dag één programmator bij Ostend Beach Festival. In het verleden was Jan Mortelmans ook de sterke man achter de Oostendse Krush Club. Deze zomer had er trouwens een nieuw kindje moeten bijkomen, Summerlove Festival in Nieuwpoort, maar het C-woord stak daar een stokje voor. Jan viste ‘Mixtape 2020’ van Greg Dela op.

Waarom kies je voor Greg Dela?
Jan: “Toegegeven, als geboren Oostendenaar sprong Greg Dela sneller in het oog, maar ik koos in de eerste plaats voor deze dj omdat hij al lang actief is en steady but surely aan zijn carrière bouwt. Geen one hit wonder, maar een echte workaholic, een ondernemer. Greg Dela is getalenteerd, maakt prachtige eigen tracks, kan goed mixen en straalt een zeker charisma uit.”

Jan: “Deze zomer stond hij voor zijn grote doorbraak op Tomorrowland, waar hij van Lost Frequencies de kans kreeg om zijn stage te openen. Ik zie echter ook in 2021 veel deuren voor hem openen. Met Ostend Beach Festival organiseren we al 10 jaar lang een dj-contest. Ik heb dus al veel talent zien komen en gaan, en ik kan je zeggen: het zijn de doorzetters die er uiteindelijk gaan komen.”

Hoe ben je ooit in het vak van programmator gerold?
Jan: “Ik denk dat mijn pad gelijkaardig is aan dat van vele anderen. Mijn carrière als dj (Yamo: van 2000 tot 2010 resident dj in het Gentse Decadance) verliep altijd hand in hand met het organiseren van oneindig veel events. Eén van de eerste feestjes die ik organiseerde, was de 100 dagenfuif en de jaarlijkse Reddersparty, en daarvoor had ik, naast mezelf, nu eenmaal ook andere dj’s nodig. ”

Hoe ben je als programmator bij Ostend Beach Festival terechtgekomen?
Jan: “Waar het in 2000 nog als hobby begon, werd het organiseren van events mijn professionele bezigheid vanaf 2006. Vier jaar later, in 2010, besloten enkele partners en ik om voor het eerst een strandfeest te organiseren. Ostend Beach was geboren. We hadden meteen 3.000 bezoekers en het festival is sindsdien jaar na jaar blijven groeien: in aantal bezoekers, podia en artiesten.”

jan mortelmans

jan mortelmans

Waarom is programmeren veel meer dan namedroppen? Wat komt er zoal bij kijken?
Jan: “Het belangrijkste als programmator is toch dat er een mooie rode draad doorheen je event loopt. Ik bedoel, 10 jaar Ostend Beach, daar kan je al een mooie evolutie in zien. Het verhaal klopt. Zie het als de Star Warssaga, dat vormt één geheel. Zo ook onze 10 jaar Ostend Beach. Het tweede belangrijkste bij het programmeren van een festival is aanvoelen wat er binnen enkele maanden hot zal zijn, wetende dat je een jaar voor je festival al begint te programmeren. Zo brachten we Kölsch en Camelphat naar Oostende voor hun grote doorbraak, of Dennis Ferrer naar Krush Club, net na de release van zijn wereldhit ‘Hey Hey’. Het moet één van de meest legendarische avonden geweest zijn in de Krush Club. Nooit eerder voelde ik zoveel energie in één ruimte.”

Wat is de laatste liveshow die je voor het ingaan van de lockdown bijwoonde?
Jan: “Dat was eind februari, toen we met ons eigen festival Ostend Snow een weekje in de bergen van Val Thorens zaten. Gelukkig hebben we deze toch nog tot een goed einde kunnen brengen. Sindsdien kriebelt het om opnieuw aan de slag te kunnen gaan.”

Als dj moet je actief proberen om in het oog te springen van een organisatie, club of stage host.

jan mortelmans

Waar ontdek je het vaakst nieuw talent? Live? Of via welke andere kanalen?
Jan: “Ik ben ervan overtuigd dat talent altijd komt bovendrijven, en zo ook op de één of andere manier wel op mijn radar terechtkomt. Via collega-dj’s, organisatoren, programmatoren, social media, … noem maar op. Live nieuwe muziek gaan ontdekken zit er voor mij niet vaak meer in. Ik ben ondertussen 40 jaar, dus het clubben laat ik aan mij voorbijgaan. Helaas stel ik wel vast dat jonge dj’s vandaag nog heel zelden kansen krijgen om zich te bewijzen in de weinige clubs die er in België nog zijn.”

Heb je tips voor opkomend talent om in het oog te springen van grote festivals?
Jan: “Als dj moet je actief proberen om in het oog te springen van een organisatie, club of stage host. Het is bijna de enige manier om als opkomend talent op een festivalpodium te staan. Tenzij je de uitverkorene bent van de VI.BE dj-contest, die wij al 10 jaar lang organiseren met Ostend Beach.”

VI.BE ongehoord: Overzicht

Een zomer lang exposure & feedback via VI.BE platform

Amplo maart '24

Reclame