VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

VI.BE ongehoord: Arne Geysen selecteert schroothoop

Een zomer lang duiken doorwinterde festivalprogrammatoren in onze VI.BE vijver, speurend naar ongehoorde klanken.

01.08.20

Features

Deze week stortte Arne Geysen zich op VI.BE platform. De programmator van Gent Jazz, Jazz Middelheim en Roeselare Jazz Festival kwam uit bij ‘Magnetron’ van DIY-band schroothoop.

Arne, wat triggert jou om voor schroothoop te kiezen?
Arne: “Al twee weken lang luister ik elke ochtend tijdens mijn fietsrit naar het festivalterrein van Gent Jazz 1.5 naar hun album ‘Klein Gevaarlijk Afval’. En dat is precies wat dit trio doet, met zelfgemaakte instrumenten van afval los je hart binnen beuken.”

Bij welke gerenommeerde artiest was jij er destijds vroeg bij? What’s the story? 
Arne: “Voor mijn afstudeerproject op PXL-Music zette ik in samenwerking met (ondertussen ter ziele gegane) managementkantoor Keremos een EP-tournee op voor de band High Hi. Het waren 19 data over heel België, in een tijdspanne van minder dan een maand. Ondertussen staan ze al een tijd in de top 3 van De Afrekening. De zomer van 2020 ging heel straf worden voor hen. We hadden ze zelf geprogrammeerd op Gent Jazz, maar de komst van corona stak daar jammer genoeg een stokje voor. Ze zijn momenteel misschien nog geen gerenommeerde band, maar daar zal binnenkort zeker verandering in komen.”
 
Waarom is programmeren veel meer dan namedroppen? Wat komt er zoal bij kijken?
Arne: “Een festival programmeren is een werk van pieken en dalen. Je start ieder jaar met je droomline-up voor ogen, en gaandeweg, naargelang de beschikbaarheid en routing van de bands, zie je de effectieve line-up afbrokkelen of helemaal tot leven komen. Die perfecte combinatie van artiesten vinden, vraagt vaak wat creativiteit en momentum. Momentum is één van de belangrijkste factoren voor programmatie, een band die op het juiste moment kan genieten van veel media aandacht, met een ijzersterke sound en die dan nog eens op het juiste festival speelt, kan zo aan een carrière beginnen.”
 
Hoe houd je rekening met diversiteit in het programmatieproces?
Arne: “Wij luisteren altijd met onze ogen dicht.”

arne geysen

arne geysen

Naar welke line-up van collegaprogrammatoren kijk je ieder jaar uit en waarom?
Arne: “In het clubcircuit moet ik onmiddellijk denken aan Out The Frame, een wederkerend evenement in De Vooruit dat me altijd heel erg aanspreekt, en ik zonder ook maar een fractie van de line-up te kennen een kaartje voor zou kopen. Ook ik als programmator van Gent Jazz roep elk jaar uit volle borst ‘Doureeeeeeuh’! Samen met Horst lopen ze steevast vooraan in de race voor de meest vooruitstrevende line-up, jaloersmakend gewoon. Als we naar onze noorderburen kijken kan ik iedereen aanraden in november af te zakken naar Utrecht, want daar vindt op dat moment Le Guess Who plaats.”

Stuur niet per se elke jaar je nummers of album naar alle festivals, maar ga op zoek naar de sleutelfiguren binnen de industrie.

arne geysen

Heb je nog tips voor opkomend talent om in het oog te springen van grote festivals?
Arne: “Houd vast aan wat je doet en wil doen, en laat je op termijn ondersteunen door een goede manager of boeker. Stuur dus niet per se elke jaar je nummers of album naar alle festivals, maar ga op zoek naar de sleutelfiguren binnen de industrie. Als programmator luister je vaak naar de professionals om je heen, omdat zij een zeer sterke notie hebben van waar we precies naar op zoek zijn.”

VI.BE ongehoord: Overzicht

Een zomer lang exposure & feedback via VI.BE platform

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame