VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

VI.BE ongehoord: Antoine De Brabandere selecteert Victor

Een zomer lang duiken doorwinterde festivalprogrammatoren in onze VI.BE vijver, speurend naar ongehoorde klanken die doen hunkeren naar meer.

10.07.20

Features

Antoine De Brabandere, programmator van Paradise City Festival, Full Circle – en in een niet zo ver verleden ook Club Vaag – laat in zijn kaarten kijken en stelt ons voor aan Victor.

Antoine, wat triggerde jou om Victor te selecteren?
Antoine: “In de eerste plaats sprak de eenvoudige naam ‘Victor’ me aan. Te ver gaan zoeken is soms gevaarlijk en een speciale naam kan bij verschillende mensen heel andere dingen losmaken, vandaar +1 voor Victor. Zijn sets zitten vol met pareltjes van tracks en reizen van dreamy vibes naar dikke breaks en high energy, I love it! Dit zou zeker kunnen passen op de Giegling stage op Paradise City, hier wil ik graag meer van horen.”

Hoe ben jij ooit als programmator begonnen?
Antoine: “Laat me eerst stellen dat ik veel geluk heb gehad in mijn parcours. Net als vele andere programmatoren begon het allemaal met het organiseren van een eigen feest. Ik moest voor school een marketing-georiënteerd project op poten zetten en dat mondde al snel uit in de organisatie van een feest. We boekten drie bevriende dj’s – Stereoclip, DC Salas en AnthonyAnthony – en de Mr. Wong in Brussel liep helemaal vol. Ongelofelijk! Het gevoel dat ik toen had, valt amper te beschrijven. Ik begreep dan ook snel: dit was de weg die ik uit wou. Vervolgens ben ik een stage gestart bij het Antwerpse Feestgedruis en een jaar later openden we Club Vaag. Drie jaar lang kreeg ik hier, op vrij jonge leeftijd, de kans als programmator en manager. Een unieke ervaring die heel veel heeft betekend voor mijn verdere carrière.”

Hoe ben je vervolgens bij Paradise City terechtgekomen?
Antoine: “Met Feestgedruis waren we vier jaar geleden stage host op Paradise City. Zo heb ik Gilles De Decker, de eigenaar en hoofdboeker van het festival ontmoet. Ik kwam oorspronkelijk in het team als marketingverantwoordelijke, maar het bleek heel snel te matchen op muzikaal vlak met Gilles. Sindsdien zijn we blijven ideeën uitwisselen over muziek, programma en nieuwe talent.”

antoine de brabandere

antoine de brabandere

Wat is het meest interessante aan jouw job als programmator?
Antoine: “Als programmator wil je doorheen het hele festival de juiste vibe creëren door middel van een ideale programmatie. Die juiste vibe komt dus niet van één set, maar van de ervaringen die je als bezoeker krijgt doorheen verschillende aaneensluitende sets, zowel overdag als ’s nachts. Vandaar dat ik ook minder geloof in de dag te beginnen met kleine namen en te eindigen met vedetten. Dit werkt vast heel vaak en is voor velen ook de meest logische manier om te werken, maar als je het omgooit creëer je ook iets speciaal. Bijvoorbeeld door de dag te openen met een drie uur durende set van Motor City Drum Ensemble, en een lokale artiest – die qua talent vaak niet moeten onderdoen voor de bekendere internationale namen – de dag te laten afsluiten. Dat laatste deden we vorig jaar bijvoorbeeld met de Hasseltse dj Timmerman. Door hem een belangrijke spot te geven amuseerde hij zichzelf dood, en dat voelde je ook als publiek heel hard in zijn set. Missie geslaagd dus.”

Het is mooi dat we met Paradise City kansen kunnen bieden aan jong talent. Het vinden van dat talent geeft voldoening.

antoine de brabandere

Wat komt er zoal kijken bij het programmeren van een festival?
Antoine: “Als programmeren alleen draaide rond namedroppen, zou het een heel saaie job zijn. Grote namen boeken is echter meer een lobbyistenjob dan iets anders. Het moeilijke – en soms frustrerende – deel van mijn job als programmator is dat grote namen heel veel aanvragen krijgen en dat je heel lang moet vechten om ze te overtuigen, zeker in de beginjaren van een festival. Het is ook net mooi dat we met Paradise City kansen en soms een eerste festivalervaring kunnen bieden aan jong talent. Het vinden van dat talent en ze op de juiste uren programmeren geeft voldoening. Als de vibe dan perfect is en zowel artiest als publiek de time of their life beleven, weet je dat je iets goed heb gedaan.”

Naar welke andere (festival) line-up van collega-programmatoren kijk je jaarlijks reikhalzend uit?
Antoine: “Waking Life! Vorig jaar ben ik voor het eerst naar het Belgische-Portugese festival geweest, dat plaatsvindt op zo’n twee uur rijden van Lissabon. Het festival rekent niet op headliners om hun tickets verkocht te krijgen, maar stelt de vibe voorop. En dat is hen heel goed gelukt. De energie die je hier voelt, is echt uniek. Met meer dan tweehonderd artiesten (als ik het me goed herinner) over vijf dagen kan je daar ook non-stop nieuw talent ontdekken, die daar in de perfecte setting hun ding kunnen doen. Bonus: de hele crew achter het Duitse elektronische label Giegling zijn er kind aan huis. Aanrader dus.”

Een zomer lang exposure & feedback via VI.BE platform

VI.BE ongehoord: Overzicht

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame